تقریبا همه می‌دانند دویدن به‌عنوان یکی از بهترین ورزش‌ها می‌تواند کالری‌سوزی زیادی برای شما داشته باشد و به کاهش وزن کمک کند. اما پیاده‌روی چطور؟ آیا با راه رفتن نیز می‌توانید به هدف کاهش وزن خود برسید؟ ما در کاغذرنگی سعی داریم درباره پیاده‌روی و دویدن اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم، آنگاه متوجه خواهید شد کدام یک از این دو ورزش باعث کالری‌سوزی بیشتر خواهند شد.

تفاوت بین دویدن و پیاده‌روی

همان‌طور که می‌دانید دویدن یک فعالیت پر جنب‌وجوش است. بنابراین دویدن در هر دقیقه کالری بیش‌تری نسبت به پیاده‌‌روی می‌سوزاند. با این‌حال پیاده‌‌روی طولانی مدت می‌تواند کالری‌سوزی بیشتری داشته باشد.

پس اگر دنبال کالری‌سوزی بیشتر در مدت زمان کم هستید، دویدن انتخاب هوشمندانه‌تری است و درصورتی‌که توانایی دو ندارید، پیاده‌روی جایگزین خوبی خواهد بود. البته درصورتی‌که بخواهید ضمن کاهش وزن، می‌توانید با تمرینات موثر برای لاغری ساق پا به طور موضعی پاهای لاغرتر و کشیده‌تری داشته باشید.

پیاده روی یا دویدن کدام یک بهترین اثر چربی سوزی را دارد

پیاده‌روی یا دویدن؛ کدام یک کالری بیشتری می‌سوزاند

عوامل زیادی بر سوزاندن کالری هر دو فعالیت (سن، وزن، سطح تناسب اندام، سرعت و …) تأثیر می‌گذارد. اما درصورتی‌که بخواهید کالری‌سوزی را در فاصله یک کیلومتر مقایسه کنید، مهم‌ترین عامل سرعت است.

از نظز تئوری، سرعتی که با آن پیاده‌روی و دویدن تقریبا کالری یکسانی می‌سوزانند، سرعت 8 کیلومتر در ساعت است. البته سرعت 8 کیلومتر بر ساعت، بسیار بیشتر از سرعتی است که بتوان آن را برای پیاده‌روی مناسب دانست. پیاده‌روی با این سرعت تنها مختص افراد ورزشکار و آموزش‌دیده است و افرادی که زمینه ورزشی حرفه‌ای ندارند باید با سرعتی در حدود 5 الی 6 کیلومتر در ساعت حرکت کنند. همچنین افراد معمولی که سابقه ورزش حرفه‌ای ندارند، نمی‌توانند با سرعت 8 کیلومتر بر ساعت بدوند.

پس در یک نگاه کلی بدون در نظر گرفتن هیچ استثنایی، دویدن کالری‌سوزی بیشتری خواهد داشت.

پیاده روی یا دویدن کدام یک بهترین اثر چربی سوزی را دارد

برای سوزاندن بیش‌ترین کالری چه کاری باید انجام دهید؟

ترفند ساده‌ای وجود دارد که با وجود آن می‌توانید در بازه زمانی یکسان کالری بیشتری نسبت به سایر دوندگان بسوزانید. در این روش باید نوسان ایجاد کنید. طبق تحقیقات اگر بخواهید با سرعت یکسان و حالتی یکنواخت بدوید، کالری کمتری نسبت به حالت نوسان‌دار خواهید سوزاند. درصورتی‌که یک کیلومتر را با سرعت بالا بدوید و بعد از آن مسافت یک کیلومتر را با سرعت پایین حرکت کنید، کالری بیشتری از دست خواهید داد.

بنابراین اگر دنبال کالری‌سوزی بالا هستید، دویدن یکنواخت را فراموش کنید و حین دویدن به سرعت حرکت و زمان دقت کافی داشته باشید.

پیاده روی یا دویدن کدام یک بهترین اثر چربی سوزی را دارد

چگونه سریع‌تر وزن خود را کاهش دهید؟

مسلما بهترین راه برای کاهش وزن دویدن با سرعت بالاست.

  • مطالعات نشان می‌دهد دویدن می‌تواند 30 درصد بیش‌تر از راه رفتن کالری بسوزاند.
  • اگر با سرعت زیاد بدوید، به‌دلیل فعالیت زیادی که شما دارید همین امر سبب می‌شود که کالری زیاد‌تری سوزانده ‌شود.

اگر نمی‌توانید با سرعت بالا بدوید، می‌توانید با رعایت شرایط خاص، با پیاده‌روی هم کالری بیشتری بسوزانید. برای کالری‌سوزی بیشتر با پیاده‌روی باید مسافت بیشتری را طی کنید. البته در نظر داشته باشید این کار زمان بیش‌تری از شما می‌گیرد. پس پیشنهاد می‌کنیم کفش و لباس مناسب بپوشید تا زیاد اذیت نشوید.

پیاده روی یا دویدن

آیا دویدن یا پیاده‌روی به تنهایی در کاهش وزن موثر است؟

جواب منفی است. شما وقتی می‌توانید وزن خود را کنار پیاده‌روی یا دویدن کاهش دهید که یک رژیم غذایی سالم و استاندارد هم داشته باشید. در غیر این صورت نتیجه‌ نمی‌گیرید و حتی شاید نسبت به این دویدن یا پیاده‌روی هم دلسرد شوید. پس پیشنهاد می‌شود حتما کنار پیاده‌روی، رژیم غذایی سالم هم داشته باشید تا وزن شما کاهش پیدا کند.

رژیم غذایی سالم و استاندارد

در کل دویدن نسبت به پیاده‌‌روی کالری بیشتری می‌سوزاند؛ اما این موضوع به عملکرد بدن هم بستگی دارد. آبا می‌توانید به‌صورت مداوم بدوید یا بدن شما آمادگی کافی ندارد؟ با افزایش سرعت خود هنگام دویدن، این انتظار را نداشته باشید که وزن شما سریع کاهش یابد؛ شما باید در این مسیر حوصله به خرج دهید تا به مرور زمان وزنتان کاهش پیدا کند.
در نهایت حتی اگر پیاده‌‌روی و دویدن کالری سوزی یکسانی داشته باشند، آن چیز که در کالری‌سوزی موثر است، یک رژیم غذایی سالم و پای‌بندی به آن است.