برای موفقیت در کسب‌وکار عواملی متعددی دخیل هستند که می‌توانند باعث سرعت بیشتر پیروزی یا شکست شما شوند. اغلب افراد تصور می‌کنند داشتن مهارت‌های تخصصی مثل دانش کار و تجربه برای رسیدن به یک جایگاه شغلی کافی خواهد بود، اما این تفکر اشتباه است. در کسب موفقیت بیش از آن که به مهارت‌های تخصصی وابسته باشید، به مهارت‌های نرم نیاز دارید. در نظر داشته باشید مهارت‌های نرم هیچ ارتباطی به حوزه کسب‌وکار شما ندارد و روی اخلاق، رفتار و توسعه فردی شما متمرکز است. برای آشنای با مهارت های ضروری موفقیت از زیرمجموعه مهارت‌های نرم این مطلب کاغذ رنگی را از دست ندهید.

1. مهارت های ضروری موفقیت و همکاری متقابل

همه افراد به طور تقریبی یک سوم از روزشان را در محیط کار سپری می‌کنند. حضور در محیط کار می‌تواند روی افزایش یا کاهش بهره‌وری کارمندان اثر مستقیم داشته باشد. اگر می‌خواهید بازدهی بیشتری داشته باشید، اگر سرپرست تیم هستید و سعی دارید عملکرد تیم را بهبود ببخشید و در آخر اگر در جایگاه مدیر پروژه می‌خواهید پروژه با سرعت خوبی پیش برود، تنها عامل کمک‌کننده به شما همکاری متقابل است.

شما باید یاد بگیرید هم کارهایی که به عهده شماست به خوبی انجام دهید و هم با سایر اعضای تیم برای پیشبرد کارها همکاری کافی داشته باشید. اختلافات کاری را به حداقل برسانید و سعی کنید با نشان دادن همکاری خود، به افراد ثابت کنید در انجام کارهای تیمی فردی ایده‌آل و کاربلد هستید. اگر در سمت مدیریت قرار دهید، کارها را به شکل منصفانه تقسیم کنید و با پیگیری‌های روزانه، رفتار صمیمی، تهیه جایزه‌های کوچک و… همکاری و حس خوب را بین افراد بیشتر کنید.

مهارت های ضروری موفقیت

2. توسعه و رشد فردی

شخصیت افراد ترکیبی از افکار، اخلاق، اعمال و… آن‌هاست. طبیتا شخصیت هر فرد ابعاد مختلفی دارد که هریک از ابعاد آن در موقعیت‌ها و وضعیت‌های مختلف خود را نشان خواهند داد. بنابراین طبیعی است که شخصیت شما روی موفقیت‌تان تاثیرگذار باشد. برای یادگیری هرچه بهتر مهارت های ضروری موفقیت یکی از بهترین راهکارها توسعه و رشد فردی است.

اینکه بدانید در لحظه بحران چگونه عمل کنید؟ چطور می‌توانید خشم خود را کنترل کنید؟ به چه شکلی باید ارتباطتان با دیگران را پیش ببرید؟ چطور بهترین تصمیم را بگیرید؟ چگونه در برابر عملکرد دیگران واکنش نشان دهید، چگونه ایده‌های خلاقانه داشته باشید؟ و… . همه این موارد می‌تواند به بهبود شخصیت کاری شما و شرایط بهتر کارتان کمک کند.

مهارت های مهم برای کسب موفقیت

3. مهارت‌های تحلیلی

در کل به توانایی تصور و تجسم، فن بیان خوب، فهمیدن و حل مسائل ساده یا پیچیده با توجه به اطلاعات مهارت‌های تحلیلی گویند. این مهارت‌ برای داشتن تفکر منطقی، شکستن مسائل پیچیده، تبدیل آن‌ها به بخش‌های کوچک‌تر و در نهایت حل کردن آن‌هاست. اگر می‌خواهید توانایی حل مساله و تحلیل مسائل را در خود تثویت کنید، باید در تبلیغات دنبال تناقضات بگردید، یا مقاله‌ای را به صورت منتقدانه مطالعه کنید. یکی دیگر از روش‌های ساده تقویت مهارت‌های تحلیلی حل مسائل ریاضی و انجام بازی‌های ذهنی است.

اگر بتوانید در این مهارت‌ها رشد کنید، می‌توانید در تصمیم‌گیری‌های حساس، شرایط بحرانی، مسائل پیچیده و… خود را به خوبی نشان دهید و ثابت کنید برای قرار داشتن در نقش‌های کلیدی آدم مناسبی هستید.

مهارت های تحلیلی

4. مهارت های ضروری موفقیت و تطبیق‌پذیری

تطبیق‌پذیری به معنای کنار آمدن با هر شرایط نامطلوب کاری یا سکوت در برابر وضعیت ناصحیح نیست، بلکه به معنی آن است که شما توانایی یادگیری سریع و سازگاری با تغییرات را دارید. تطبیق‌پذیری به معنای وفق دادن و هم‌رنگ شدن با قوانین، فرهنگ سازمانی و سیاست‌های شرکت است.

هرچه زودتر بتوانید با محیطی که در آن کار می‌کنید سازگار شوید، زودتر در محیط کارتان جا خواهید افتاد و سریع‌تر در کار ا ارتباط برقرار کردن با سایرین پیش می‌روید. این مساله می‌توانید باعث شود در کار عملکرد بهتری داشته باشید.

افزایش تطبیق پذیری

5. سازمان‌دهی و نظم

سازماندهی کارها یعنی شناخت صحیح اولویت‌ها برای پیگیری و اجرای هرچه بهتر کارهای مختلف. برای این که بتوانید بهتر از دیگران کارها را سازماندهی کنید، قبل هرچیز باید اهداف هر پروژه، اولویت‌ها، حساسیت‌ها و نکات مهم و اساسی در هر مسیر کاری را به درستی بدانید و درک کنید. به این ترتیب زمانی که کارهای متعددی به سمت شما ارسال می‌شود، به تناسب اینکه چه کاری با توجه به اهداف پروژه مهم‌تر است، می‌توانید کارها را اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی کنید.

این مساله نشان می‌دهد شما توانایی تشخیص موارد مهم، غیر ضروری یا با درجه اهمیت متوسط را دارید و می‌توانید در فشار کاری بالا عملکرد بسیار خوبی داشته باشید. در نتیجه بی‌شک یکی از مهره‌های غیرقابل جایگزین خواهید بود.

مهارت های افزایش موفقیت

6. آداب معاشرت و فن مذاکره

یکی از مهارت‌های مهم برای رسیدن به موفقیت فن‌بیان قوی و توانایی صحبت است. در صورتی که اعتمادبه‌نفس کافی، گنجینه لغات مناسب، قاطعیت و زبان بدن مناسبی داشته باشید، رهبری جلسات، ارائه‌ها و صحبت در مقابل گروه‌ها را به عهده بگیرید. کلمات و اصطلاحات تخصصی حرفه خود را بیاموزید، روی زبان بدنتان کار کنید، صدای خود را کنترل کرده و زمان‌بندی جلسات را در نظر بگیرید. همچنین باید روی مباحث جلسه دانش و تسلط کافی داشته باشید تا بتوانید به خوبی جلسات را اداره کنید.

مهارت های ضروری موفقیت

7. ارتباط سازنده و پایدار

بسیاری از موفقیت‌ها، پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای زندگی از روابط خوب شخصی ایجاد می‌شود. عوامل زیادی در ایجاد پایدار و قابل‌اعتماد موثر هستند. اگر می‌خواهید روابط خوبی با سایر افراد داشته باشید مهارت‌هایی مانند شنوندگی فعال، صحبت صمیمانه، رازداری، خوش‌قولی، صداقت، دلسوزی، مهربانی و… را درباره اطرافیانتان در خود تقویت کنید. این مهارت یعنی که شما توانایی برقراری و پرورش روابط را دارید.

هرچه افراد بیشتری قلبا شما را دوست داشته و احساس کنند در محیط کار مانند یک دوست واقعی کنارشان هستید، می‌توانید شبکه روابط خود را بیشتر پرورش دهید. در نتیجه در طولانی مدت برای پیشبرد کارهای خود به ویژه هنگام مواجه با چالش‌ها همراهی افراد زیادی را با خود خواهید داشت.

مهارت های افزایش موفقیت

8. مهارت های ضروری موفقیت و پشتیبانی

پشتیبانی در جایگاه‌های مختلف قابل استفاده و بررسی است. زمانی که شما در جایگاه مدیر و سرپرست هستید، باید از اعضای تیم خود در برابر چالش‌ها، مشکلات درون سازمانی و… پشتیبانی کنید. زمانی که در حال ارائه خدمات خاصی به مشتریان یا حتی سایر همکاران خود هستید، باید پس از ارائه محصول یا خدمات خود، برای مواجه با مشکلات احتمالی بعدی کنار مشتریان یا همکاران خود باشید و نتیجه کار خود را بپذیرید.

برای مثال اگر طراح سایت سازمان هستید، برای یادگیری کار با سایت یا رفع باگ‌های آن کنار همکارانتان باشید یا زمانی که مشتریان دیگری برای محصولات خود با شما تماس می‌گیرند، به آن‌ها کمک کنید. توانایی پشتیبانی از افراد یکی از مهارت های ضروری موفقیت است که به آن‌ها ثایت می‌کند شما در هر شرایطی همراهشان هستید.

مهارت های افزایش موفقیت

9. چند زبانه‌ بودن

این مهارت می‌تواند از دو نظر به شما کمک کند. اولا برای ارتباط بین‌الملل و ارتباط با شرکت‌های خارجی و دوما به منظور ترجمه مقالات معتبر برای موفقیت می‌توانید از مقالات خارجی استفاده کنید. در مجموع چند زبانه بودن باعث می‌شود نقش و جایگاه بسیار بالاتری در سازمان پیدا کرده و بتوانید به فردی با مهارت‌های خاص در شرکت تبدیل شوید.

بنابراین در صورتی که مهمانان خارجی به سازمان بیایند، احتمالا یکی از اعضای جلسه شما خواهید بود.

یادگیری زبان

10. برنامه‌ریزی روزانه کارها

یکی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌هایی که شما باید انجام دهید، تنظیم برنامه‌ریزی روزانه است. چراکه همین کارهای کوچک، تکراری و روزمره زندگی هستند که در نهایت موفقیت های بزرگ شما را شکل می‌دهند. اگر چندین ماه و حتی چندین سال بتوانید برنامه‌ریزی روزانه درستی داشته باشید و خیلی منظم پیش بروید، متوجه خواهید شد بسیار بهتر و بهینه‌تر از دیگران از زمان خود استفاده کرده‌اید.

با برنامه‌ریزی می‌توانید زمان بیشتری برای انجام کارهایتان داشته باشید و در بازه زمانی ثابت کارهای بیشتری را به سرانجام خواهید رساند.

مهارت های افزایش موفقیت

11. مهارت های ضروری موفقیت و مذاکره

برای رسیدن به یک توافق شیرین و برد-برد باید مذاکره را یاد بگیرید. شما می‌توانید این مهارت را با صحبت صحیح و و در نظر گرفتن منفعت دو طرف به بهترین شکل بیاموزید. برای یادگیری هرچه بهتر این مهارت باید چند عامل را در نظر بگیرید. خود را جای طرف مقابل بگذارید و ببینید شنیدن چه حرفی شما را خوشحال‌ یا ناراحت خواهد کرد؟ درباره موضوع گفتگو اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشید تا بتوانید ایده‌های خوب برای رضایت طرفین مطرح کنید، احساس برد را در مخاطب خود زنده کنید، طوری صحبت کنید که احساس کنید کنار او هستید نه در مقابلش، از کلمات تنش‌زا استفاده کنید، فعل امر به کار نگیرید و…

در مجموع برای مذاکره صحیح زبان بدن، کلمات، شیوه برخورد و خیلی عوامل دیگر موثر هستند که باید همه را آموخته و بارها تمرین کنید.

فن مذاکره و گفتگو

به طور حتم شما هم چند مورد از مهارت‌های ذکر شده را دارید، ولی برای تبدیل شدن به انسان موفق باید رفتار و اخلاق یک انسان موفق را داشته باشید. یعنی مهارت‌های موردنیاز و کارهای که انسان موفق انجام می‌دهند را انجام دهید. پس سعی کنید تا حد امکان همه موارد گفته شده را در خود رشد دهید. فراموش نکنید ما در این مطلب هر مورد را به اختصار توضیح داده‌ایم و اگر می‌خواهید به طور جدی این موارد را در وجود خود تمرین کنید، باید بیشتر درباره‌شان بخوانید.