تابستان کنار همه خوبی‌ها، تفریحات و سفرهای هیجان‌انگیز دغدغه‌هایی مانند عرق کردن را هم همراه خود دارد. افرادی که ساعات زیادی از روز را خارج خانه سپری می‌کنند، همیشه از عرق کردن و مشکلات ناشی از آن گلایه دارند. خبر خوب آنکه شما می‌توانید میزان و شدت تعریق بدنتان را کنترل کنید. در این مطلب از کاغذرنگی راهکارهایی را برای جلوگیری از عرق در هوای گرم تابستان ارائه کرده‌ایم. اگر از افرادی هستید که تعریق دائم بدن کلافه‌تان کرده، این مطلب را از دست ندهید.

1. قبل خواب از دئودورانت استفاده کنید

هرچند استفاده از ضد عرق در نواحی مرکز تعریق مانند زیر بغل کمی پیش از خواب عجیب به‌ نظر می‌رسد، اما این کار می‌تواند به‌شما کمک کند که روز بعد کمتر عرق کنید. طبق گفته متخصص پوست و مو آقای دیوید بانک، افت دمای بدن در شب می‌تواند به‌شما کمک کند که دئودورانت بهترین عملکرد خود را داشته‌باشد، برای این‌که ضد عرق عملکرد بهتری در طول روز داشته ‌باشد، باید وارد غده‌های عرق شده و آن‌ها را مسدود کند. در طول شب، پوست شما آرام، خنک و خشک می‌شود، پس مقدار جذب آن به ‌شدت افزایش می‌یابد. در نتیجه استفاده از دئودورانت پیش از خواب برای جلوگیری از عرق در روز بعد، موثر خواهد بود.

جلوگیری از عرق

2. از خوردن غذاهای تند خودداری کنید

تابستان زمان مناسبی برای لذت بردن از غذاهای مورد علاقه است؛ اما متاسفانه مصرف غذاهای تند، می‌تواند میزان تعریق شما را تا حد چشم‌گیری افزایش دهد. طبق گفته مجله بیزینس اینسایدر، بدن سعی می‌کند در برابر کاپسایسین (عامل تندی فلفل) با تعریق دما را کاهش داده و اندام را خنک کند. بنابراین هرچه غذاهای تند بیشتری استفاده کنید، میزان تعریق بدنتان را هم افزایش خواهید داد. با یک تغییر ساده در رژیم غذایی، می‌توانید برای جلوگیری از عرق در فصل تابستان موفق عمل کنید. شما حتی می‌توانید به جای تجربه غذاهای تند، گیاه خواری را امتحان کنید.

راه هایی برای تعریق کمتر

3. میزان خوردن قهوه را کاهش دهید

افزایش تعریق پس از نوشیدن قهوه به‌دلیل وجود کافئین در قهوه است. درحقیقت فقط قهوه باعث افزایش عرق ‌کردن نمی‌شود، هرچیزی که حاوی کافئین باشد می‌تواند میزان عریق شما را افزایش‌دهد. کافئین، ادویه و ترشیجات باعث انتقال استیل‌کولین در مغز شما می‌شود، این عصب تعریق بدنتان را افزایش می‌‎دهد. بنابراین یکی دیگر از مواد خوراکی که در فصول گرما باید مصرف حداقلی داشته باشد یا کاملا کنار گذاشته شود، نوشیدنی‌های حاوی کافئین هستند.

جلوگیری از عرق

4. ذهن و بدن خود را آرام کنید

اگر فرد مضطربی هستید و مدام برای امور مختلف استرس دارید، میزان تعریق بیشتری هم خواهید داشت. طبق تحقیقات هرچه بدن تنش و استرس بیشتری داشته باشد، دمای بالاتری پیدا خواهد کرد. بنابراین بدن سعی می‌کند با تعریق، شرایط جسمی را در حالت نرمال نگه دارد. پس سعی کنید ذهن و بدن خود را آرام کنید تا نتیجه مثبت آن‌ را لمس کنید. برای کاهش اضطراب و جلوگیری از عرق هرکاری که می‌توانید انجام‌دهید، راه‌هایی مانند کشیدن نفس عمیق، قدم زدن، تماشای فیلم و…، تحریک غده‌های تعریق بدن شما را کاهش می‌دهد و درنتیجه بدن شما کمتر عرق می‌کند.

راه هایی برای تعریق کمتر

5. برای جلوگیری از عرق خالکوبی کنید

اگر درگذشته تتو کرده‌ باشید، به‌طور حتم متوجه این موضوع شده‌اید که کمتر عرق می‌کنید. مطالعات نشان داده‌اند که خالکوبی می‌تواند از میزان تعریق شما بکاهد. طبق گفته دکتر موری لوتکیمایر، میزان عرق کردن پوست دارای خالکوبی نسبت به پوستی که خالکوبی ندارد، از نصف هم کمتر است.

جلوگیری از عرق

6. بوتاکس را امتحان کنید

تعجب نکنبد! این ماده فقط موجب جوان شدن پوست شما نمی‌شود. طبق نظریه محققان کلینیک کلیولند، بوتاکس گزینه خوبی برای جلوگیری از عرق است. این ماده می‌تواند وارد حفره‌های تعریق بدن شما شده و در تابستان پوست‌ شما را خشک نگه‌ دارد. اثر این ماده 12 ماه بوده و می‌تواند در یک دوره یک‌ساله از میزان تعریق بدن شما بکاهد. اگر از نتیجه عملکرد آن رضایت داشتید، می‌توانید به طور مرتب در بازه‌های زمانی مشخص بوتاکس خود را تمدید کنید.

7. پنکه شخصی داشته ‌باشید

اگر در مجموع متابولیسم و سیستم بدن شما به گونه‌ای است که زیاد عرق می‌کند، می‌توانید یک راهکار خیلی سریع برای جلوگیری از عرق داشته باشید. یک پنکه شخصی کوچک و رومیزی تهیه کنید تا در شرایط گرمای زیاد، مانع از تعریق شما شود. در این حالت دیگر تفاوتی ندارد دمای هوا چند است و در چه نوع اتاقی با چه سیستم تهویه کار می‌کنید؟ می‌توانید بدون نگرانی از پنکه شخصی خود و هوای مطبوع لذت ببرید.

جلوگیری از عرق

8. بعد حمام از دئودورانت استفاده کنید

پس از بیرون آمدن از حمام باید به بدن خود فرصت بدهید تا رطوبت را از بین ببرد. مشکل اینجاست که اگر پوست شما خشک نباشد و دئودورانت استفاده کنید، این ماده نمی‌تواند که کار خود را به‌خوبی انجام‌دهد و بدن‌ شما را در طول روز خشک و خنک نگه‌ دارد.

بنابراین پس از بیرون آمدن از حمام با یک حوله به طور کامل رطوبت پوستتان را از بین ببرید و اجازه دهید پوست چند دقیقه نفس بکشد. سپس از دئودورانت استفاده کنید.

راه هایی برای تعریق کمتر

9. برای جلوگیری از عرق سرکه‌سیب روی بدن بمالید

سرکه‌ سیب فواید بسیار زیادی دارد، یکی از خواص آن که به‌طور حتم تا به‌حال نمی‌دانستید توانایی آن برای محار میزان تعریق است. کسانی که این روش را امتحان کرده‌اند، آن را به سایرین هم توصیه می‌کنند. بهتر است قبل از خواب مقداری سرکه‌ سیب به زیربغل خود بمالید و صبح آن ‌را بشویید. هرچند بوی تند آن در طول شب کمی آزاردهنده خواهد بود، اما در طولانی مدت نتایج شگفت‌انگیزی برای شما به همراه خواهد داشت.

جلوگیری از عرق

10. طب سوزنی فراموش نشود

طبق گزارشی از مجله BMJ، برای جلوگیری از عرق طب سوزنی می‌تواند موثر باشد. چراکه میزان تعریق شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. علاوه‌برکاهش میزان عرق‌ کردن، این کار می‌تواند فشار روانی و استرس را نیز کم‌کند. بنابراین در بازه‌های زمانی مشخصی طب سوزنی را امتحان کنید تا هم بار روانی کمتری داشته باشید و هم تاثیرات مثبت آن را روی بدنتان ببینید.

جلوگیری از عرق

11. آب گوجه‌فرنگی بنوشید

ممکن است یک ‌لیوان پر از مواد قرمز کمی منزجر کننده به‌بظر برسد، اما کافی است فقط یک ‌بار آن‌ را امتحان کنید. محققان براین باورند که این نوشیدنی می‌تواند اسیدهای بدن شما را خنثی کند و میزان تعریق را کاهش دهد. همچنین این نوشیدنی به شما کمک می‌کند که بدن خوشبوتری داشته‌باشید. بنابراین اگر می‌خواهید جلوگیری از عرق را جدی دنبال کنید، بهتر است کنار همه پرهیزهای غذایی گفته شده، آب گوجه‌فرنگی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

راه هایی برای تعریق کمتر

12. لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف‌کنید

هرچند مصرف چند واحد لبنیات در طول روز بسیار ضروری است و از نظر نیازهای بدن و ارزش غذایی نمی‌توان لبنیات را از برنامه غذایی حذف کرد؛ اما شما می‌توانید در طول تابستان میزان استفاده از آن را تا حد مناسبی کم کنید. طبق گفته محققان به نظر می‌رسد کاهش مصرف لبنیات در طولانی مدت روی جلوگیری از عرق و میزان تعریق بدن اثر مثبت خواهد گذاشت.

جلوگیری از عرق

13. برای جلوگیری از عرق یک بالش خنک بغل کنید

شما علاوه‌بر مقابله با عرق‌های روزانه باید از عرق‌های شبانه نیز جلوگیری کنید؛ چراکه هر دو به یک ‌اندازه آزار دهنده هستند. اگر احساس می‌کنید اتاق شما مانند سونا بسیار گرم است، یک بالش تهیه کنید که برخلاف بقیه بالش‌ها گرما را جذب نکند. استفاده از رختخوابی که لایه خنکی دارد، می‌تواند در طول شب خواب آرام‌تری برای شما ایجاد کند. با تهیه وسایل خواب باکیفیت هم برای جلوگیری از عرق اقدام مناسبی انجام خواهید داد و هم خواب بهتری را تجربه خواهید کرد.

جلوگیری از عرق

14. مطمئن شوید دئودورانت را جای مناسب می‌زنید

مکان اسپری شدن دئودورانت روی بدن شما اهمیت زیادی دارد و می‌تواند بیشترین تاثیر را برای کاهش تعریق شما داشته ‌باشد. برای کاهش و جلوگیری از عرق‌ کردن باید به میزان استفاده از دئودورانت توجه داشته ‌باشید، دئودورانت را یک‌بار از بالا به پایین و از پایین به بالا روی پوستتان اسپری کنید. اگر از انواع ماتیکی آن استفاده می‌کنید، باید دئودورانت را دو بار مستقیما روی پوست بکشید. این بهترین میزان استفاده از آن است.

15. از پارچه‌هایی نخی استفاده‌کنید

بعضی‌اوقات تنها راه کاهش میزان تعریق پوشیدن لباس‌‎هایی است که گرما را از خود عبور می‌دهند. بهترین نوع این پارچه‌ها کتان و پنبه‌ سبک هستند. شما می‌توانید از لباس‌های توری یا قلاب‌بافی نیز استفاده کنید. فقط اطمینان حاصل‌کنید لباسی که پوشیده‌اید میزان تعریق شما را افزایش نمی‌دهد. یک پارچه نازک و سبک که هوا را از خود عبور می‌دهد، بهترین انتخاب برای کاهش میزان گرمای بدن است.

جلوگیری از عرق

16. برای جلوگیری از عرق از جوش شیرین استفاده‌‌ کنید

در برخی از جاهای بدن مانند قفسه ‌سینه یا شکم استفاده از ضد عرق کمی غیر معمول و نامناسب است. برای چنین بخش‌هایی سعی‌کنید از جوش شیرین استفاده کنید. این پودر دارای خاصیت ضد التهابی و  ضد باکتری است که میزان تعریق شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از عرق انتخاب ایده‌آلی خواهد بود. استفاده مرتب از جوش شیرین روی پوست می‌تواند رفتار بدن را در برابر تعریق و گرما تغییر دهد.

جلوگیری از عرق

17. یک ضد عرق برای صورت تهیه کنید

برای ناحیه‌های بالا گردن نیز مانند زیر بغل ژل‌های ضد عرق وجود دارد. اگر حس می‌کنید که صورت شما بسیار عرق می‌کند، می‌توانید از ژل‌های ضد عرق صورت استفاده‌کنید. پس ‌از استفاده از این ماده یک لایه نازک روی صورت شما قرارمی‌گیرد که باعث کاهش تعریق می‌شود. به‌طور معمول اثر این ماده تا چند ساعت روی پوست شما می‌ماند. پس از آن می‌توانید مجددا ضد عرق صورتتان را تمدید کنید.

جلوگیری از عرق

18. برای جلوگیری از عرق مقداری دمنوش مریم‌گلی بنوشید

شما می‌توانید دمنوش مریم‌گلی را جایگزین چای در برنامه غذایی خود کنید. این دمنوش به‌ دلیل داشتن منیزیم و ویتامین B می‌تواند تاحد زیادی فعالیت غدد عرق و رشد باکتری‌هایی که به تولید عرق کمک می‌کنند را کاهش می‌دهد. استفاده از این نوشیدنی در فصل گرما انتخاب بسیار خوبی برای تنظیم دمای بدن خواهد بود.

راه هایی برای تعریق کمتر

19. از ویچ‌هازل استفاده‌کنید

یکی از داروهای عالی برای کنترل میزان تعریق عنبرسائل است. شما برای کنترل میزان تعریق در همه‌جای بدن خود می‌توانید از این گیاه استفاده کنید. استفاده از آن به عنوان یک راهکار گیاهی و غیر شیمیایی می‌تواند به شما در جلوگیری از عرق کمک کند.

جلوگیری از عرق

20. برای جلوگیری از عرق موهای زائد را لیزر کنید

اگر به هر دلیلی توانایی استفاده از بوتاکس یا طب سوزنی را ندارید، موهای زائد بدن خود را لیزر کنید. به‌گفته متخخصان پوست، وجود مو در ناحیه زیر بغل باعث افزایش تعریق و بوی نامبطوع می‌شود. انحام لیزر و حذف موهای زائد باعث رعایت بهتر بهداشت فردی شده و به شما در کنترل بهتر میزان تعریق بدنتان کمک خواهد کرد.

جلوگیری از عرق

اگر بتوانید دو یا چند مورد از مواردی که گفته شد را رعایت کنید، میزان تعریق بدنتان به شدت کم خواهد شد. کافی است کمی این نکات را رعایت کنید تا نتیجه آن روی بدنتان شما را شگفت‌زده کند. برای مثال چند هفته نوشیدنی‌های دارای کافئین را حذف کرده و بهداشت فردی را بهتر رعایت کنید تا از بوی نامطبوع عرق رها شوید. اگر شما هم ایده و راهکاری برای کنترل تعریق دارید، آن را با مخاطبان کاغذرنگی درمیان بگذارید.