اهمیت ورزش در سلامت روان و بدن بر کسی پوشیده نیست. این‌روزها پزشکان هم برای بیماری‌های مختلف، ورزش‌های خاصی را توصیه می‌کنند تا بدن زودتر به سلامتی برسد. بنابراین تاثیرات ورزش بر بدن کاملا آشکار است. اما بهترین زمان برای ورزش چه وقت است؟ آیا شما برای ورزش زمان ویژه‌ای درنظر می‌گیرید؟ صبح‌ها تمرین می‌کنید یا شب را به فعالیت‌های ورزشی اختصاص می‌دهید؟ درادامه این مطلب، بهترین زمان ورزش را باتوجه به شرایط جسمانی و زمان افراد بررسی می‌کنیم؛ پس با کاغذرنگی همراه باشید.

همان‌طور که پیاده‌ روی و دویدن برای لاغری مناسب است، زمان مناسب ورزش هم روی میزان لاغری تاثیر می‌گذارد.

ورزش صبحگاهی یا شبانه؟

از نظر پزشکان زمان مناسب برای ورزش از فردی به فرد دیگر متفاوت است. طبق نظر مربی‌های ورزشی بهترین زمان برای ورزش را نوع تمرینات شما تعیین می‌کند. شما می‌توانید به‌تناسب این تمرینات بهترین زمان ورزش را تشخیص داده و تمرین ورزشی مناسب‌ را باتوجه به وزن، فشار خون و ضربان قلب‌تان انتخاب کنید. طبق گفته وزارت بهداشت، یک فرد بالغ حداقل به 150 دقیقه فعالیت بدنی در هفته نیاز دارد.

به طور کلی افرادی که با 30 دقیقه ورزش در طول روز لاغر نمی‌شوند یا به‌نتیجه دلخواه نمی‌رسند، باید مدت‌زمان فعالیت‌شان را به 60 دقیقه در روز افزایش و بازه زمانی انجام فعالیت ورزشی را تغییر دهند. حداکثر زمان درنظر گرفته‌شده برای ورزش 90 دقیقه در شبانه‌روز است.

برای کاهش وزن و قوی‌ شدن عضله‌ها، زیرنظر مربی فعالیتی بالاتر از آنچه تجربه کرده‌اید، انجام دهید. برای تغییر وزن خودتان را با فعالیت‌های جدید به‌چالش بکشید؛ اگر هنگام ورزش مورد خاصی مانند گرفتگی عضلانی، درد یا… پیش آمد، حتما مربی را در جریان وضعیت جسمی خود قرار دهید. همچنین اگر محدودیت زمانی ندارید، اجازه دهید مربی زمان و فعالیت مناسب برای ورزش را باتوجه به وضعیت شما مشخص کند.

بهترین زمان ورزش کدام است

ورزش در صبح

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که اوایل روز ورزش می‌کنند، چربی‌سوزی بیشتری خواهند داشت. به‌بیان بهتر متابولیسم بدن آنان افزایش پیدا می‌کند و وزن بیشتری کم می‌کنند. صبح‌گاه وقتی از خواب بیدار می‌شوید، بدن تستوسترون بیشتری ترشح می‌کند. بدن شما در این زمان بهترین شرایط را برای عضله‌سازی دارد.

افرادی که هنگام صبح ورزش می‌کنند، انگیزه، اراده قوی و فعالیت بدنی منظمی دارند. علاوه‌براین فعالیت بدنی در صبح به کاهش فشار خون، افزایش کالری‌سوزی و خواب بهتر در شب نیز کمک می‌کند. کنار فواید مهم ورزش صبحگاهی، باید به اثرات منفی آن نیز اشاره کرد. گاهی ممکن است بدن به‌دلیل انعطاف‌پذیری کم دچار گرفتگی عضلانی شود که می‌تواند خطرناک باشد.

بهترین زمان ورزش صبح است یا شب

ورزش در شب

ورزش در شب هم مثل ورزش صبحگاهی مزیت‌های خاص خود را دارد. ورزش بعدازظهر یا شب مناسب افرادی است که نمی‌توانند صبح زود بیدار شوند یا به‌دلیل کمبود وقت، فرصت مناسب ورزش را ندارند. برخی افراد صبح‌ها با عجله ورزش می‌کنند تا به سایر کارهایشان برسند؛ این‌کار موجب افزایش استرس در فرد می‌شود. اگر وقت کافی برای ورزش صبحگاهی را ندارید، می‌توانید بعد از انجام کارتان با خیال راحت ورزش کنید و زمان فعالیت ورزشی از ورزش خود لذت ببرید.

همچنین افرادی که نیمه‌روز تا شب انرژی بیشتری دارند، بهتر است در این ساعات ورزش کنند. فعالیت بدنی در نیمه‌روز به بعد به‌دلیل انعطاف‌پذیری و گرم‌بودن بدن، خطر کمتری برای عضلات دارد؛ بدن نسبت به اوایل روز آمادگی بیشتری برای ورزش خواهد داشت.

بهترین زمان برای ورزش صبح است یا شب

اگر در ورزش تازه‌کار و مبتدی هستید، ابتدا از فعالیت بدنی سبک شروع کنید و زیرنظر مربی طبق برنامه‌ منظم پیش بروید. اصل مهم و اساسی در ورزش، لذت از آن بدون استرس است. فراموش نکنید حتی اگر با هدف کاهش وزن و لاغری ورزش می‌کنید، قبل دستیابی به این هدف، باید احساس رضایت‌خاطر، لذت، حال خوب و… را از انجام فعالیت‌های ورزشی داشته باشید. اگر تجربه ورزش در صبح و شب را دارید، نظرتان را درباره هریک با سایر کاربران کاغذرنگی به‌اشتراک بگذارید.