مغز در تمام فعالیت‌های روزمره نقشی اساسی دارد و مانند سایر اعضای بدن باید از آن به خوبی مراقبت و محافظت کرد. ورزش دادن به مغز باعث می‌شود در طولانی مدت حافظه‌ای بهتر، تمرکزی مطمئن‌تر و عملکردی بهینه‌تر داشته باشید. شما در هر سنی می‌توانید با انجام چند تمرین ساده شرایط و عملکرد مغز خود را در زندگی روزمره بهتر کنید. ما در این مطلب از کاغذ رنگی چند نوع از ورزش های ذهنی را معرفی کرده‌ایم. اگر شما هم احساس می‌کنید بازدهی ذهنی کمتری دارید، فراموشکار شده‌اید یا نمی‌توانید به خوبی تمرکز کنید، ما کاغذرنگی همراه باشید تا ورزش‌های مفید برای ذهن را بشناسید و با استفاده از آن‌ها شرایط خود را بهتر کنید.

1. ساخت و تکمیل پازل‌های بزرگ یا کوچک

یکی از بهترین ایده‌‌ها برای تقویت ذهن چیدن پازل‌های بزرگ بیش از 1500 قطعه‌ای است. همچنین ساخت پازل‌های کوچک اما متعدد هم می‌تواند موثر باشد. تحقیقات نشان داده است که چیدن پازل یک عامل موثر بر جلوگیری از پیری زودرس است. این کار می‌تواند یک روش عالی برای به چالش کشیدن ذهن و ورزش کردن مغز باشد که به خوبی شما را درگیر خواهد کرد.

ورزش های ذهنی و ساخت پازل

2. بازی ساختن کلمات برای ورزش های ذهنی

استفاده از کلمه‌هایی که آن‌ها را کمتر شنیده‌اید، می‌تواند یک چالش جدید برای ذهن باشد. این کار یک راه مناسب برای انجام ورزش های ذهنی است. تحقیقات نشان داده قسمت‌هایی از مغز که برای ساختن کلمات درگیر هستند، با قسمت‌های درگیر برای بینایی و شنوایی مشترک‌ است. برای انجام این فعالیت ذهنی باید همیشه یک دفترچه با خود داشته باشید. هر هفته یک کلمه ناآشنا را در دفترچه خود نوشته و معانی، هم‌معنی، متضاد و… آن را مشخص کنید. سعی کنید روز بعد پنج بار از این کلمه استفاده کنید تا به گنجینه لغات شما اضافه شود.

بازی با کلمات و حروف

3. آموزش و یادگیری رقص

مطالعات دانشمندان و روانشناسان نشان می‌دهد یادگیری حرکات جدید رقص می‌تواند سرعت پردازش و حافظه مغز شما را افزایش دهد. به عبارت دیگر شما می‌توانید با یادگیری یک فعالیت جدید مغز خود را به چالش بکشید و از بیماری‌های ذهنی دور بمانید. رقص فعالیتی است که با انجام آن در عمل با یک تیر دو نشان می‌زنید. یعنی هم می‌توانید فعالیت بدنی جالب و لذت‌بخشی را تجربه کرده و هم یکی از خوشایندترین ورزش های ذهنی را انجام دهید.

ورزش های ذهنی

4. درگیری حواس‌ پنج‌گانه برای ورزش های ذهنی

برای این که بیشتر از حواس پنج‌گانه خود استفاده کنید، سعی کنید فعالیت‌هایی انجام دهید که همه پنج حواس شما را درگیر کند. برای این تمرین می‌توانید از پیرامون خود بهره ببرید. به طور مثال تمام اجسام آبی رنگ اطراف خود را حفظ کنید. حال چشمان خود را ببندید و تمام اجسام سفید رنگ را نام ببرید. می‌توانید در خیابان بوهای مختلف را حدس بزنید. برای مثال بوی غذا، عطر، دود، بنزین، پلاستیک و… را شناسایی کنید. شاید هم شنیدن صداهای دور را دوست داشته باشید.

مهم‌ترین مساله این است که سعی کنید به طریقی خاص و جدید از حواس پنجگانه خود استفاده کرده باشید.

حواس پنج‌گانه

5. یادگیری و امتحان مهارت‌ها و چالش‌های جدید

آیا مهارت جدید یا فعالیت خاصی وجود دارد که همیشه می‌خواستید یاد بگیرید؟ شاید دوست داشته باشید بدانید چگونه ماشین خود را تعمیر کنید؟ یک ساز موسیقی بیاموزید یا ورزش جدیدی را امتحان کنید. شاید بدتان نیاید یک برنامه نرم‌افزاری خاص را امتحان کنید و سوارکاری بیاموزید؟ اکنون یک دلیل خوب دیگر برای یادگیری این مهارت جدید دارید. یادگیری یک مهارت جدید نه تنها سرگرم‌کننده و جالب است، بلکه جزو موثرترین ورزش های ذهنی محسوب می‌شود که کمک زیادی در تقویت حافظه می‌کند.

بنابراین وقت آن رسیده که سراغ بعضی رویاها و آرزوهای دوران کودکی خود بروید و سعی کنید آن‌ها را بیاموزید. در چنین شرایطی ذهنتان را به خوبی به چالش خواهید کشید و می‌توانید توانمندی جسم و ذهن خود را بسنجید.

ورزش های ذهنی

6. آموزش مهارت‌های مختلف به اطرافیان

یکی از بهترین ورزش های ذهنی ممکن، آموزش مهارت‌های مختلف خود به شخص دیگر است. پس از یادگیری مهارت جدید باید آن را تمرین کنید تا برای خودتان بهتر هضم شده و جا بیفتد. آموزش مهارت‌های خود به شخص دیگر شما را ملزم به توضیح مفهوم و تصحیح هرگونه خطایی می‌کند. به عنوان مثال یاد بگیرید که چگونه یک باشگاه بدن‌سازی را بچرخانید و اداره کنید؟ سپس مراحل را به یکی از دوستان خود آموزش دهید. این مساله را می‌توانید با آموزش برنامه‌ها، زبان، رقص و… هم در نظر بگیرید.

ورزش های ذهنی و آموزش

7. گوش دادن موسیقی راهی برای ورزش های ذهنی

اگر می‌خواهید روشی آسان و ساده را برای ورزش های ذهنی تجربه کنید، گوش دادن به موسیقی راه حلی در دسترس و مطمئن است. گوش دادن به آهنگ‌های شاد در مقایسه با سکوت کمک بیشتری به تولید راه‌حل‌های خلاقانه می‌کند. این بدان معنی است که شنیدن برخی موسیقی‌های خوب می‌تواند به تقویت تفکر خلاق و قدرت مغز شما کمک کند. اگر می خواهید نواختن سازی را یاد بگیرید، این مساله هم نوعی گوش دادن به موسیقی است. اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع هر فعالیتی در زمینه موسیقی است؛ زیرا مغز شما قادر به یادگیری مهارت‌های جدید در هر نقطه از زندگی شماست.

ورزش های ذهنی و یادگیری موسیقی

8. امتحان مسیرهای جدید برای تردد

اگر مسیر خانه یا محل کار، دانشگاه، مدرسه و… خود را به طور ثابت طی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم گاهی این مسیر را تغییر دهید و مسیر دیگری را برای رسیدن به مقصد خود در هر هفته انتخاب کنید. همچنین می‌توانید یک حالت حمل‌ونقل متفاوت مانند دوچرخه‌سواری یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به جای رانندگی امتحان کنید. مغز شما می‌تواند از این تغییر ساده بهره‌مند شود و همین کار ورزشی برای ذهن شماست، چراکه ذهن را از انجام یک فعالیت روتین به یک عملکرد جدید مجبور خواهد کرد و می‌تواند ذهن را به چالش بکشد.

امتحان کردن مسیرهای جدید

9. اندیشه و تفکر بهترین راه ورزش های ذهنی

تفکر روزانه می‌تواند بدن شما را آرام کند و استرس و اضطراب را کاهش دهد. این کار تاثیر زیادی در تقویت حافظه شما و افزایش توانایی مغز برای پردازش اطلاعات دارد. یک مکان آرام پیدا کنید چشمان خود را ببندید و هر روز پنج دقیقه فکر کنید. البته تفکر با فکر و خیال بیهوده، انرژی منفی و… فرق می‌کند. هنگام تفکر باید به نکات مثبت، چرایی زندگی، بهبود شرایط و… بیاندیشید و سعی کنید به نحوی ذهنتان را آرام کنید.

رسیدن به افکار خوب

10. یادگیر یک زبان جدید و چالش‌برانگیز

یک تحقیق در سال 2012 برای فواید و مزایای یادگیری یک زبان دیگر نتایج جالبی را اثبات کرد. بلد بودن دو زبان می‌تواند به حافظه بهتر، بهبود مهارت‌های بینایی و سطوح بالاتر خلاقیت کمک کند. همچنین تسلط به بیش از یک زبان می‌تواند به شما کمک کند پیری زودرس زا به تاخیر بیاندازید. به گفته محققان می‌توانید با یادگیری یک زبان جدید در هر زمان از زندگی، حافظه خود را تقویت کرده و عملکردهای ذهنی خود را بهبود بخشید.

با تلاش برای یادگیری یک زبان جدید، همزمان زبان مادری خود را هم مرور کرده و نظیربه‌نظیر لغات، گرامر و مکالمات خود را در ذهنتان با هر دو زبان تکرار و تمرین خواهید کرد. یادگیری زبان به شما کمک می‌کند ذهن خود را فعال و پویا نگه دارید.

ورزش های ذهنی

11. اجرای تایچی از ورزش های ذهنی

تایچی ورزش رزمی و باستانی کشور چین است که تاثیر آن فقط بر جسم انسان نیست و روی ذهن، طول عمر، بهبود سلامتی و… نیز تاثیر می‌گذارد. این‌که تایچی می‌تواند روی سلامتی شما در ابعاد مختلف تاثیر گذار باشد، یک موضوع اثبات شده بوده که بر کسی پوشیده نیست. شما به کمک این ورزش می‌توانید در همه ابعاد زندگی چه از نظر جسمی و چه ذهنی یا روحی به تعادل برسید. با انجام مرتب این ورزش می‌توانید به کاهش استرس، تنظیم خواب و کنترل ذهن خود بیش از پیش کمک کنید.

یادگیری برای تقویت ذهن

12. توجه به جزییات و ریزه‌کاری‌ها

یکی از نکاتی که می‌تواند از ورزش های ذهنی به شمار آید، توجه به جزییات است. بد نیست گاهی به جزییات افرادی که با آن‌ها تعامل دارید، بیشتر توجه کنید. به طور مثال رنگ پیراهن، فرم عینک، رنگ چشم، نوع کلاه، رنگ موها، نحوه رفتار، زبان بدن، چهره و … از این موارد هستند. همچنین توجه به جزییات محیط، هارمونی رنگ‌ها، چیدمان و دکوراسیون و… هم از دیگر ابعاد توجه به جزییات است که با پرداختن به آن می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید.

به همین دلیل اغلب افرادی که جزیی‌نگر هستند، کمتر در معرض آلزایمر، پیری ذهن، حواس‌پرتی، فراموشی و… قرار خواهند گرفت.

ورزش های ذهنی

با درگیر کردن مغز و انجام بعضی از ورزش های ذهنی در زندگی روزمره باید ذهن خود را به چالش بکشید و آن را تقویت کنید. با این کار می‌توانید تفاوت‌های چشمگیری را در روحیه، کیفیت خواب، سلامت جسم و… ببینید و کیفیت زندگی شما خود را بهبود ببخشد. اگر می‌خواهید کنار انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های ذهنی مختلف، به آرامش روح و سلامت جسمتان هم بپردازید، بد نیست به این سوال بپردازید که چطور یوگا را شروع کنید؟ چرا که با یادگیری یوگا می‌توانید ابعاد مختلف زندگیتان را بهبود دهید.