با این 10 راهکار، محیط کاری شاد و مثبتی برای خود ایجاد کنید
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید افراد بهطورمتوسط بیش از 90 هزار ساعت از عمرشان را در محل کار سپری میکنند. اما متاسفانه طبق آمار بیش از 50 درصد از افراد از شغل خود ناراضی هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی روحیه خوبی هم نخواهند داشت. یک روحیه افسرده روی همه ابعاد زندگی افراد تاثیر منفی خواهد داشت. با این حال خبر خوب این است که راهکارهای سادهای برای افزایش شادی در محل کار وجود دارند. ما در کاغذرنگی 10 نکته کاربردی برای داشتن محیط کاری شادتر را پیشنهاد دادهایم. اگر شما هم به محیط کاری شاد نیاز دارید، این مطلب را از دست ندهید.
1. ویژگیهای مثبت کار خود را نادیده نگیرید
نارضایتی از کار باعث نادیده گرفتن ویژگیهای مثبت آن میشود. اگر کارتان را دوست ندارید، بر چیزهایی تمرکز کنید که درطول روز باعث خوشحالی شما شده و حالتان را خوب میکند. البته لازم نیست دنبال نکات مثبت بزرگ و چشمگیری باشید. خوردن یک فنجان قهوه کنار همکاران محبوبتان، صحبت با افراد انرژی مثبت و… همان نکات مثبت و سادهای هستند که باید قدردانشان باشید.
آن چه مهم است، محیط کاری شاد و حال خوب شماست. برای درک بهتر ویژگیهای مثبت کارتان میتوانید هرروز، هرهفته یا هرماه آنها را یادداشت و به خود یادآوری کنید. پس از مدتی خواهید دید که کارتان پر از ویژگیهای مثبت است و شاید نظرتان هم عوض شد و عاشق کارتان شدید! پس این مورد را دست کم نگیرید.
2. در ساخت محیط کاری شاد طبیعت را دست کم نگیرید
ما انسانها به طور ذاتی به طبیعیت نیاز داریم. بنابراین دسترسی یا عدم دسترسی به طبیعت میتواند بر روحیه ما اثر داشته باشد. دوری از گیاهان و فضای سبز میتواند دلیلی بر حال بد شما باشد. بنابراین اگر نمیتوانید به طبیعت بروید، طبیعت را به محیط کاریتان بیاورید. برای این کار کافی است یک گیاه آپارتمانی را کنار میز کار خود قرار دهید. اما درصورتیکه برای انجام این کار محدودیت دارید، گلدانهای کاکتوس کوچک و رنگی گزینههای مناسبی هستند.
رشد کم، نگهداری آسان، زیبایی و مهمتر از همه، ابعاد کوچک کاکتوسها، آنها را به گزینههایی مناسب برای میزکار تبدیل کردهاند. با تهیه گلدانهای کاکتوس هم طبیعت را به محیط کار خود اضافه کردهاید و هم زیبایی محیط کارتان دوچندان میشود. درمجموع باید بگوییم آنچه شما به آن نیاز دارید، آشتی با طبیعت و درنتیجه یک محیط کاری شاد است.
3. هنگام صرف نهار کمی فعالتر باشید
اغلب افراد طبق عادت زمان نهار را در محل کار و پشت میزشان میخورند. اگر شما هم از همین افراد هستید، بهتر است از فردا برای نهار به پارک نزدیک محل کارتان بروید و غذا را در فضای باز بخورید. البته سر زدن به رستورانهای اطراف محل کارتان هم گزینه خوبی خواهد بود. این کار باعث میشود با محیط بیرون هم تعامل داشته باشید و ذهنتان باز باشد. علاوهبراین چنین کاری فعالیت بدنی بیشتری برای شما خواهد داشت.
درصورتیکه مجاز نیستید وقت نهارتان را به این شکل سپری کنید، راههای دیگر را امتحان کنید. غذا خوردن کنار پنجره، در آشپزخانه یا هر محیطی جز اتاق کارتان احساس بهتری به شما داده و محیط کاری شاد و بهتری برایتان ایجاد میکند.
4. با همکارانتان روابطی صمیمی داشته باشید
ایجاد روابط مثبت در کار و ارتباط صمیمی با همکارانتان میتواند احساس بهتری به شما منتقل کند. دوری از همکاران و عدم روابط صمیمی با آنها میتواند یکی از علل نارضایتی در کار باشد. به همین دلیل ممکن است هنگام بروز مشکلات نیز احساس تنهایی بر شما غلبه کرده و انگیزه شما را برای حل مشکلات کمتر کند. اگر با همکارانتان روابطی خوبی داشته باشید، روزهایی که کار طبق روال عادی پیش نرود خود را نمیبازید.
داشتن روابط خوب با همکاران میتواند حس دلگرمی و آرامش بیشتری به شما بدهد. بنابراین طی روز چندبار کنار آنها بروید. با همکارانتان درباره مسائل مختلف صحبتهای دوستانه داشته باشید و سعی کنید رابطه خوبی برقرار کنید.
5. سعی کنید همیشه میز کارتان مرتب باشد
بدون شک هیچ یک از شما دوست ندارید میز کارتان نامرتب و غبار گرفته باشد. چرا که این موضوع ناخودآگاه بر شما تاثیر گذاشته و راندمانتان را پایین میآورد. میز کار مرتب و تمیز به شما احساس آرامش داده و انگیزه و اشتیاقتان را برای انجام کارها بالا میبرد.
بنابراین برای مرتب کردن میز کار خود یک برنامه مجزا داشته باشید. برای انجام این کار لازم نیست ساعتها وقت بگذارید و درگیر شوید. کافی است در پایان هرروز چند دقیقه از وقت خود را به جمع کردن وسایل پخش روی میز اختصاص دهید. با این کار در طولانی مدت خواهید دید که نظم ذهنی بیشتری هم پیدا کردهاید.
البته همه چیز در نظافت میز کار خلاصه نمیشود. بهعنوان مثال اگر ساعات زیادی پشت کامپیوتر مینشینید، ارتفاع مانیتور را بهگونهای تنظیم کنید که صفحه نمایش درست مقابل چشمانتان قرار بگیرد. بهطوریکه برای تماشای آن نیاز نباشد سر و گردنتان را به بالا یا پایین خم کنید. انجام چنین کارهایی باعث میشود چشمانتان کمتر خسته شده و آسیبی به گردن یا مهرههای کمرتان وارد نشود.
اگر دوست دارید، همه بخشهای کارتان منظم باشد، مرتب کردن دسکتاپ، دستهبندی مطالب و ایمیلها را نیز در برنامه خود قرار دهید. پس ازمدتی از نتایج این کار و احساس خوب خودتان شگفتزده خواهید شد!
6. برای محیط کاری شاد میز کارتان را تزیین کنید
تزییئن میز کار با سبک و سلیقه خودتان، باعث میشود در محل کار احساس راحتی بیشتری داشته باشید. در نتیجه این کار باعث بهرهوری شما شده و لذت کار را برایتان چند برابر میکند. برای تزئین میز کار خود میتوانید از تصویر عزیزانتان استفاده کنید. کافی است آنها را باسلیقه خود روی میز کارتان بچینید. استفاده از پیکسلها، برچسبهای تزئینی، مجسمههای کوچک، گل خشک و… هم جلوهای ویژه به میز کار شما داده و هم آن را زیباتر میکند.
البته ناگفته نماند ایده گرفتن از میز کارهای جذاب هم در تزئین میز کارتان به شما کمک کرده و دستتان را برای انجام این کار بازتر میکند. زیبایی میز کار محیط کاری شاد و بهتری برایتان ایجاد خواهد کرد.
7. هنگام بیانگیزگی، خواندن پیام های تشکر را فراموش نکنید
حتما برای شما هم پیش آمده که در محیط کاربه مشتری یا همکارتان کمک کرده باشید. اغلب این افراد برای سپاسگزاری از شما یک پیام تشکر ارسال میکنند. پیشنهاد کاغذرنگی این است که این دسته از پیامها را جایی در گوشی یا رایانه خود ذخیره کنید. بدون شک در زمانهایی که انگیزه چندانی برای انجام کار ندارید، خواندن این پیامها حس خوبی به شما منتقل کرده و انگیزه شما را بیشتر میکند. این موضوع روی روابط شما با سایر افراد هم تاثیر میگذارد و محیط کاری شاد و مثبتتری برایتان ایجاد میکند.
8. از میان وعدههای سالم استفاده کنید
اگر حین انجام کار عادت به خوردن تنقلات، شکلات و… دارید، غذاهای سالم را جایگزین این خوراکیها کنید. میان وعدههایی مانند میوههای تازه یا خشک، آجیل، پاپ کرن و… انتخاب خوبی هستند. این دسته از میان وعدهها انرژی بیشتری برای شما فراهم کرده و ویتامینهای موردنیاز بدنتان را هم تامین میکنند.
9. در محیط کاری شاد موسیقی را دست کم نگیرید
تحقیقات نشان میدهند بین گوش دادن به موسیقی و ترشح دوپامین در بدن ارتباط مستقیمی وجود دارد. همانطور که میدانید ترشح دوپامین باعث احساس رضایت و سرزندگی شما شده و انگیزهتان را برای انجام کار بالا میبرد. بنابراین میتوانید یک یا چند فهرست از موسیقیهای مورد علاقه خود درست کرده و حین انجام کار به آنها گوشی دهید. البته فراموش نکنید موزیکهای منتخبتان شاد و مثبت باشند تا محیط کاری شاد و مطلوبی برایتان ایجاد کنند.
10. برای کار خود معنا پیدا کنید
این سوال را از خود بپرسید: «من برای چه هدفی کار میکنم؟». سعی کنید یک پاسخ مناسب برای آن پیدا کنید. پاسخ صحیح و منطقی به این سوال، کمک میکند تا درک کنید کارتان هدفمند است. درنتیجه احساس رضایت بیشتری خواهید داشت. بنابراین سعی کنید برای کار خود دلیل و معنا پیدا کنید. اگر واقعا به جواب درستی نرسیدید، شاید وقت آن رسیده که کار خود را تغییر دهید و دنبال یک کار جدید باشید.
اگر تصور میکنید شرایط فعلی، از تواناییهای شما کمتر است، با خودآموزی مهارت و توانمندیهای خود را بیشتر و موفقیتهای خود را زیادتر کنید.
گر چه این موارد قطعی نیستند و ممکن است پاسخگوی شما نباشند؛ اما بدون شک میتوانند برای یک شروع خوب راهگشا و موثر باشند. اگر فکر میکنید لازم است در محیط کارتان تحول ایجاد کرده و حس مثبت به آن تزریق کنید. فرصت را از دست نداده و از همین الان شروع کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد حساب کاربری خود شوید
ورود یا ثبت نام