احتمالا شما هم می‌دانید یوگا فواید زیادی برای بدن دارد؛ چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی. به‌عنوان‌ مثال انجام حرکات یوگا اعتمادبه‌نفس را تقویت می‌کند. این حرکات تنفس صحیح را به شما می‌آموزد و شما را قوی‌تر خواهد کرد. البته ما قصد بررسی این بخش از فواید انجام حرکات یوگا را نداریم، بلکه مساله مهم‌تری را برای شما شرح خواهیم داد. اینکه چطور یوگا را شروع کرده و به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید، بسیار اهمیت دارد. اگر فواید یوگا را می‌دانید اما آن را شروع نکرده‌اید یا فقط گاه‌گاهی آن را انجام می‌دهید درادامه با کاغذرنگی همراه باشید. در این مطلب به پنج راهکار برای شروع یوگا و تبدیل آن به بخشی از زندگی روزمره می‌پردازیم.

1. ذهن آگاهی در یوگا را تمرین کنید

پیش‌ از هرچیز کمی ذهن آگاهی در یوگا را موردبررسی قرار می‌دهیم. ذهن آگاهی به زبان ساده یعنی آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و احساسات؛ به‌طوری‌که بهتر بتوانید آن‌ها را مدیریت و تنظیم کنید. مزیت این کار این است که شما از آگاه بودن خود مطلع می‌شوید. با تقویت ذهن آگاهی می‌فهمید که می‌فهمید و هنگام تفکر متوجه هستید که فکر می‌کنید.

این سطح از آگاهی کمک می‌کند بفهمید چه زمانی باید از عقایدتان دست بکشید. به‌مرور زمان در شرایط ناخوشی واکنش سریع نشان نخواهید داد و از همه مهم‌تر روی لحظه حال متمرکز خواهید بود. البته این‌ها بخشی از فواید ذهن آگاهی هستند.

برای تمرین ذهن آگاهی یوگا مراحل ساده زیر را دنبال کنید:

  1. هرروز صبح، ظهر یا بعدازظهر برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید.
  2. در طول روز به کارهای درحال اجرا توجه و اتفاقات را یادداشت کنید. مثلا با دقت بیشتری خودکاری که در دست دارید راببینید، به دیوارها، زمین زیر پایتان و خلاصه هرچیزی توجه داشته باشید.
  3. هرروز روی خودتان متمرکز شوید و نفس هایتان را با یک مانترا هماهنگ کنید.
  4. به حواس خود توجه کنید.
  5.  از زمان حال غافل نشوید و هنگام توجه به زمان حال از فکر به گذشته و آینده خودداری کنید. سعی کنید از همه جوانب زندگی حتی آن‌هایی که خسته‌کننده هستند، لذت ببرید.

مانترا یعنی چه

احتمالا پس از خواندن مورد سوم، این سوال برای شما پیش آمده که مانترا در یوگا یعنی چه؟ منظور از مانترا یک کلمه، صدا یا عبارتی کوتاه است که به هدف تمرکز ذهن و آرامش بارها تکرار می‌شود. ازجمله مانترا می‌توان “1”، “زندگی مثبت” و “سعادت” را نام برد. در مورد انتخاب مانترا تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد. البته دقت داشته باشید کلمه، حرف یا عبارتی که برای مانترا انتخاب می‌کنید، باید به گونه‌ای باشد که، با تکرار آن احساس راحتی کنید.

 

یوگا و مزایای آن

2. لحظه‌ای آرام باشید

وقتی از مراقبه سخن به‌میان می‌آید، اکثر افراد این جمله را به زبان می‌آورند: “نمی‌توانم مراقبه کنم” اما به‌جای گفتن این جمله یا مشابه‌های آن بهتر نیست هرروز چند دقیقه تمرین کرد و آرام بود؟

پنجمین شاخه یوگا یعنی پراتیاهارا، به‌معنای صرف‌نظر از حس است. این شاخه از یوگا به‌سادگی از شما می‌خواهد آگاهی خود را از دنیای بیرون و محرک‌های بیرونی دور کنید. در جایی راحت بنشینید، چشمان خود را ببندید، نفس عمیقی بکشید و آرام باشید. هرروز این‌کار را انجام دهید؛ حتی برای چند دقیقه فقط به دم و بازدم‌های خود توجه کنید.

هروقت متوجه شدید ذهن شما سرگردان است، به‌سادگی تمرکز خود را به نفس خود هدایت کنید. این چند لحظه که هرروز تمرینات را انجام می‌دهید، باعث می‌شود که نیروهای الهام‌بخش به درون شما راه پیدا کرده و با رهایی آن از استرس زندگی شما را دگرگون کند.

برای اینکه لحظه‌ای آرام باشید، نخستین ساعت روز یا آخر شب بهترین زمان به‌نظر می‌رسد. باوجوداین سایر اوقات روز هم می‌توانید تمرینات یوگا را انجام دهید. یادتان باشد قدرت چند لحظه سکوت هر روز را دست‌کم نگیرید!

انجام تمرینات مراقبه

3. نفس بکشید

درست است که هر لحظه و هر ثانیه نفس می‌کشید؛ اما منظور تنفس صحیح است! اغلب افراد این‌طور نیستند و تنفسی سطحی و ناخودآگاه دارند. جالب است بدانید نفس کشیدن سطحی استرس را در بدن افزایش می‌دهد.

پرانایاما، شاخه چهارم یوگا از شما می‌خواهد نفس خود را کنترل کنید و واقعا نفس بکشید. هدف از انجام این‌کار داشتن ذهنی آرام و افزایش پرانا یا نیروی حیات است. برای کنترل نفس یک یا چندبار در روز تنفس کامل را امتحان کنید.

برای انجام این‌ کار ابتدا یک دم عمیق بگیرید؛ طوری‌که ریه‌ها و محفظه شکم با هوا پر شود. سپس در حد دو الی سه ثانیه نفستان را حبس و با یک بازدم پیوسته شکم و ریه‌ها را از پایین به بالا خالی کنید. درنهایت، همین کار را حدود هفت دقیقه انجام دهید. این روش تنفسی می‌تواند به داشتن شکم تخت هم کمک کند.

در تنفس کامل یوگا باید به این نکته توجه داشته باشید که درصورت احساس فشار شدید یا عرق زیاد، بازدم را طولانی‌تر کنید. این کار ضربان قلب شما را کند کرده و سیستم عصبی شما را آرام خواهد کرد.

با تنفس کامل نیروی زندگی را درون خود احساس کنید و بگذارید نفس به بدنتان تزریق شود. به‌این‌ترتیب ذهن شما آرام و قلب شما گرم خواهد شد. بی‌شک پس از چند نفس ساده آرامش را تجربه می‌کنید و یوگا بهتر درک خواهید کرد.

تنفس منظم در یوگا

4. برای آشتی با یوگا به طبیعت بروید

طبیعت یکی از بزرگ‌ترین شفادهنده‌ها و معلم‌های انسان‌ به‌حساب می‌آید. واژه یوگا معنای اتحاد یا ارتباط با همه چیز را تداعی می‌کند. همچنین این کلمه نشان می‌دهد یوگا طبیعت است و طبیعت یوگا.

زمان در طبیعت به شما کمک می‌کند تا زنده و بخشی از چیزهای بسیار بزرگ‌تر بودن را حس کنید. طبیعت به شما در مورد چگونگی قوی و درعین‌حال روان بودن، چگونگی رها کردن و رفتن با جریان را می‌آموزد.

زندگی در شهر و فناوری مدرن امروزی باعث شده بسیاری از انسان‌ها این ارتباط عمیق با زمین و طبیعت را از دست بدهند. بنابراین هر چند وقت یک‌بار  به طبیعت بروید، پاهای خود را روی زمین بگذارید و نفس عمیق بکشید.

طبیعت گردی و یوگا

5. تمرین یوگا را شروع کنید

شما نمی‌توانید حرکات یوگا را نادیده بگیرید! حرکات یوگا باعث می‌شوند بدن شما الگوی واقعی خود را به‌دست آورده و افزایش سطح آگاهی، آرامش و تمرکز را تجربه کند. شما باید با چند حرکت یوگا آشنا شده و آن‌ها را هرروز تمرین کنید. حتی 15 دقیقه تمرین باعث می‌شود، بیشترین تفاوت را در نحوه فکر و احساس خود ایجاد کنید.

یک تمرین شخصی به شما کمک خواهد کرد هر لحظه از زندگی را احساس کنید. لازم نیست همه وقت به تمرینات یوگا بپردازید، گاهی‌اوقات یک تمرین 20 دقیقه‌ای هم کافی است. بنابراین متناسب با شرایط خود تمرینات را انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید هرچند کم، اما پیوسته تمرین کنید.

انجام حرکات منظم یوگا

با انجام راهکارهای فوق کم‌کم یوگا بخشی از زندگی روزمره شما شده و زندگی پر از آرامشی خواهید داشت. پس از مشاهده تاثیرات یوگا از تجربه کلاس‌های آموزشی به‌صورت حرفه‌ای غافل نشوید. اگر یوگا کار می‌کنید، تجربیات خود را با کاغذرنگی به‌اشتراک بگذارید.