خشم مانند عشق و علاقه، لذت و ترس و… یکی از احساسات انسانی است که در هر شخصی وجود دارد. به طور طبیعی خشم لازمه زندگی است و به هیچ عنوان چیز بدی نیست. به‌طوری‌که می‌توان با انرژی ناشی از خشم کارهای مثبت و موثری هم انجام داد، اما لازمه این‌کار کنترل خشم است. اغلب افراد وقتی عصبانی می‌شوند، سریع از کوره در رفته و پرخاشگری می‌کنند. نتیجه این رفتارها نیز اغلب پیشمانی است. بنابراین اینکه بتوانید خشم خود را کنترل کنید از مهم‌ترین موادی است که به بهبود روابط شما با اطرافیانتان کمک خواهد کرد. برای پاسخ به این سوال ما در این مطلب 7 مورد از مواردی که به کنترل خشم کمک می‌کند را جمع‌آوری کرده‌ایم. اگر برای‌تان سخت است که خشم خود را کنترل کنید، این مطلب از کاغذرنگی را از دست ندهید.

1. برای کنترل خشم ورزش کنید

هنگامی که عصبانی هستید، بدن شما پرانرژی‌تر است. شاید تجربه کرده باشید هنگام عصبانیت همه عضلات بدن‌تان برای نبرد آماده هستند. هنگام عصبانیت بدن حالت تهاجمی به خود می‌گیرد و بیشتر تمایل دارید انرژی خود را از طریق دعوا و کش‌مکش تخلیه کنید. در چنین شرایطی بهتر است به جای دعوا ورزش کنید. دست‌کش‌های خود را به دست کرده و به کیسه بکس ضربه بزنید، بدوید، وزنه‌برداری کنید و… و انرژی خود را صرف ورزش کنید. با این کار هم از پرخاشگری و بعضا عواقب جبران‌ناپذیر آن جلوگیری کرده‌اید؛ هم بعد از ورزش احساس شادابی و آرامش خواهید داشت.

کنترل خشم با ورزش

2. از خشم برای تغییر خودتان استفاده کنید

اگر خشمتان به دلیل وضعیت یا شرایطی است که می‌توانید آن را اصلاح کنید، دست به کار شده و شرایط را تغییر دهید. از خشم خود برای ایجاد انگیزه و بهبود شرایط استفاده کنید. به عنوان مثال اگر از کار خود نفرت دارید و رئیس شما چیزی گفته که شما را عصبانی کرده، به جای آن‌که با او بحث و جدل کنید، با انرژی دنبال کار بهتری بگردید. مطمئن باشید انرژی که در اثر خشم در شما ایجاد شده، مانع از ایستادن و دست کشیدن شما خواهد شد. درنهایت هم این انرژی منجر به پیدا کردن کار مناسب یا حتی شروع یک کار برای خودتان می‌شود.

فرض کنید یک فردی باعث عصبانیت شما شده است. در چنین شرایطی شما می‌توانید برای کنترل خشم یک هدف تعریف کنید که هیچ کس نمی‌تواند باعث ناراحتی من شود. حال با انرژی حاصل از خشم برای ایستادگی در برابر خشم استفاده کنید و نگذارید چیزی باعث شود از کوره در رفته و رفتار ناشایست شما باشد.

به یاد داشته باشید هنگامی که شما انرژی حاصل از خشم را برای انجام کارهای مثبت صرف می‌کنید، کم‌کم هنگام خشم احساس قدرت کرده و به حای آن‌که  پرخاشگری کنید، بازدهی شما بالاتر خواهد رفت.

وضعیت را اصلاح کنید

3. موقع خشم فیلم‌های خنده‌دار تماشا کنید

یکی دیگر از راه‌های کنترل خشم خنده و شادی است. تماشای فیلم‌های خنده‌دار یا گوش دادن به پادکست‌های طنز یکی از بهترین راه‌ها برای خندیدن هستند. بنابراین یادتان باشد دفعه بعد که عصبانی شدید، بهتر است همه چیز را رها کرده و سراغ تماشای یک فیلم طنز بروید. جالب است بدانید خنده بدن را آرام و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین باعث ترشح اندورفین در بدن می‌شود.

در رابطه با اندورفین باید بگوییم اندورفین‌ها مسکن‌های طبیعی بدن هستند. اثر اصلی آن‌ها ایجاد حالات خوش، لذت‌بخش و تسکین درد است. وزش و خنده میزان اندورفین بدن را بیشتر می‌کنند. بنابراین هنگام خشم سعی کنید بخندید!

برای کنترل خشم بخندید

4. برای کنترل خشم روی موضوعات دیگر تمرکز کنید

روی موضوعی که باعث خشم و ناراحتی شما می‌شود تمرکز نکنید. بلکه در این شرایط روی موضوعی تمرکز کنید که به خاطر داشتن آن باید شکرگزار باشید. یکی از راه‌هایی که برای این‌کار پیشنهاد می‌شود، پیاده‌روی و فکر به چیزهایی است که بودن آن‌ها در زندگی باعث خوشحالی‌تان شده است. اگرچه این‌‌کار در تجربه‌های اول کمی سخت است، اما اگر صبر کرده و با آن کنار بیایید، کم‌کم مثبت اندیشی شما بیشتر شده و انرژی منفی ناشی از خشم از بین خواهد رفت.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم

5. مدیتیشن یا مراقبه کنید

مدیتیشن یا مراقبه یعنی تمرین برای رسیدن به حالتی است که در آن فرد با نادیده گرفتن محرک‌ها و افکار منفی، ذهنش را وادار به سکوت می‌کند. نتیجه این سکوت آرامش است. هدف از مدیتیشن این است که ذهن را از افکار طوفانی و رام‌نشده پاک کنید تا به آرامش برسید.

در مواقعی که خشمگین و عصبانی هستید، در ذهن شما طوفانی از افکار منفی شکل می‌گیرد که باعث ناراحتی و احساسات منفی می‌شود. هنگامی که در چنین شرایطی مراقبه می‌کنید، گویی کلید ریست مغز خود را فشار می‌دهید. بنابراین سعی کنید اگر مدیتیشن را بلد نیستید، یادگیری آن را در برنامه قرار داده و برای کنترل خشم از آن استفاده کنید.

مدیتیشن و کنترل خشم

6. هر کاری که به نظرتان می‌رسد انجام دهید

اگر هنگام خشم تمایلی به ورزش ندارید، دست به کار شده و خودتان سرگرم کاری کنید. اصلا مهم نیست  چه کاری باشد، می‌توانید خانه خود را جارو کنید، اتومبیل خود را بشویید، انبار وسایل خود را مرتب کنید و… . هر کاری که در آن لحظه به فکرتان می‌رسد انجام دهید. همان‌طور که اشاره کردیم، وقتی خشمگین می‌شوید بدن‌تان در حالت آماده‌باش قرار گرفته و انرژی شما بالاست. بنابراین چه استفاده‌ای بهتر از این‌که انرژی را صرف انجام یک کار مثبت کنید. با این کار هنگام کنترل خشم هم یک کار مفید انجام داده‌اید، هم انرژی شما هدر نرفته و هم در پایان کار احساس خوشحالی خواهید داشت.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم

7. برای کنترل خشم افکار منفی خود را با نوشتن بیرون بریزید

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود آرام شوید، این است که شروع به نوشتن افکار منفی خود کنید. در مواقعی که خشمگین هستید، سریع یک قلم و کاغذ برداشته و شروع به نوشتن کنید. هنگامی که می‌نویسید، هیچ چیزی را جا نیندازید. چون قرار نیست هیچ کس نوشته شما را بخواند. فقط نوشتن را ادامه دهید تا احساس کنید هیچ چیز دیگری برای نوشتن وجود ندارد. حال هنگامی که دیگر چیزی برای نوشتن نداشتید، کاغذ را آتش زده، تکه‌تکه کنید یا دور بیندازید. با این‌کار افکار منفی ناشی از خشم را بدون آن‌که بخواهید بر سر شخص دیگری خالی کنید، از ذهن خود پاک کرده‌ و کنترل خشم را به بهترین شکل پیش برده‌اید.

جالب است بدانید اگر کاغذی که در آن افکار منفی خود را نوشته‌اید، آتش بزنید احساس بهتری خواهید داشت. بنابراین اگر فکر می‌کنید خرد کردن کاغذ یا دور ریختن آن کمکی به شما نمی‌کند، آن را بسوزانید.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم

اجرای هریک از روش‌های گفته به تناسب شرایط زندگی می‌تواند به شما کمک کند تا فرد بهتری شده و با کنترل خشم یا انتقاد بدون رنجاندن مهارت‌های خود را برای مواجه با بحران را افزایش دهید. اگر روش‌های دیگری سراغ دارید که به کنترل خشم کمک می‌کند یا از انجام کارهای بالا تجربه‌ای دارید، آن‌ها را با ما و سایر کاربران کاغذرنگی درمیان بگذارید.