در بخش های پیشین از مقالات چگونه سالم بمانیم، به بررسی راهکارهایی برای داشتن یک برنامه غذایی و ورزشی سالم پرداختیم. حالا که می‌دانید چطور تغذیه و ورزش بهتری داشته باشید، راهکارهایی برای داشتن یک حال خوب را به شما خواهیم گفت. با کاغذ رنگی همراه باشید.

همچنین برای دسترسی به همه بخش‌های این مقاله، فهرست زیر را دنبال کنید.

راهکارهایی برای داشتن یک حال خوب

هرقدر هم که تغذیه سالم داشته باشید یا برنامه ورزشی مرتبی برای خود بچینید، تا زمانی که افکار منفی را از زندگی خود بیرون نکنید، نمی‌توانید حس خوبی در خود ایجاد کنید. همانقدر که داشتن جسم سالم مهم است، رسیدگی به ذهن هم اهمیت دارد. اگر فردی منفی‌نگر هستید و قصد دارید به مثبت‌اندیشی برسید، پیشنهادهایی که در ادامه مطرح کرده‌ایم، به کارتان خواهند آمد.

1. مثبت فکر کنید

قدرت ذهن شما روی همه ابعاد زندگیتان تاثیرگذار است. این یعنی مثبت‌اندیشی می‌تواند یک مانع را در زندگی شما به یک فرصت تبدیل کند. بگذارید با ذکر یک مثال توضیح دهم. فرض کنید شما در انجام کاری ناتوان هستید. اگر به آن به دید مثبت نگاه کنید، با خود می‌گویید من از پس این کار بر می‌آیم؛ اما برای این کار به مهارت بیشتری نیاز دارم. بنابراین این مانع فرصتی برای یادگیری بیشتر شما می‌شود. شما می‌توانید خود را به چالش بکشید و با خودتان رقابت کنید. جالب است بدانید طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد با مثبت اندیشی نه تنها از زندگی خود لذت می‌برید، بلکه سیستم ایمنی بدنتان هم بهبود پیدا خواهد کرد.

فکر به نعمت‌هایی که خداوند در اختیار شما قرار داده و شکرگزاری از خداوند برای شروع مثبت اندیشی گام خوبی است. با این کار عمیقا از داشته‌های خود لذت خواهید برد. در گام بعدی باید تلاش کنید هرزمان ذهنتان سمت فکر‌های منفی رفت، مانع آن شوید و فکرتان را به داشته‌ها و افکار مثبت مشغول کنید. البته شاید در شروع انجام این کارها کمی سخت و نشدنی به نظر برسد؛اما با کمی تمرین متوجه می‌شوید ذهن شما به‌تدریج مثبت اندیش شده و از افکار منفی دوری می‌کند.

یک پیشنهاد

اگر نمی‌توانید در طول روز حین انجام کارهایتان و درگیری‌های روزمره، افکار منفی خود را مهار و شکرگزاری کنید؛ بهتر است روزانه چند دقیقه‌ای را به مثبت اندیشی اختصاص دهید. در دقایقی که به مثبت‌ اندیشی اختصاص داده‌اید، سعی کنید فقط به چیزهای مثبت فکر کنید و شکرگزار نعمت‌های خدا باشید.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

2. از انجام کارهای خوشحال‌کننده دریغ نکنید

اگر تماشای فیلم، نوشیدن یک فنجان قهوه، دیدن دوستان، رفتن به مسافرت یا کارهای مشابه دیگر شما را خوشحال می‎کند، پس آن‌ها را انجام دهید. هرکار کوچک یا بزرگی که می‌تواند باعث خوشحالی شما و تداوم حس خوبتان باشد، انجام دهید. خوشحالی شما نشان سلامت جسم و ذهنتان است. اگر سالم نیستید، پس احتمالا زندگی خوشحالی ندارید. بنابراین نباید سلامتی خود را تنها برای خوشحال نبودن به خطر بیاندازید.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

3. اهدافی با امکان دستیابی آسان تعیین کنید

وقتی اهداف نامعقول و نشدنی برای خود درنظر می‌گیرید و روی آن‌ها تمرکز می‌کنید، ناامیدی اولین چیزی است که به سراغ شما می‌آید. این بی‌انگیزگی و ناامیدی می‌تواند شما را از حرکت باز داشته و مانع شما شود. بنابراین بهتر است پیش از تعیین هدف، کمی واقع‌بینانه‌تر شرایطتان را بررسی کنید. در قدم اول سعی کنید اگر هدفی برای خود تعیین می‌کنید، قابل دستیابی باشد. بعد از آن به‌جای فکروخیال بیهوده درباره آینده به زمان حال فکر کنید. سعی کنید از لحظات خود و انجام کارهایتان لذت ببرید و کم‌کم با فعالیت‌هایی که برای رسیدن به هدفتان باید انجام دهید، مواجه شوید.

شما نه به گذشته دسترسی دارید و نه به آینده! آن چه در دسترس شماست زمان حال است. بس بدون فکر کردن به گذشته و آینده از زندگی در زمان حال لذت ببرید.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

4. استرس خود را مدیریت کنید

اگر استرستان را مدیریت نکنید، این احساس می‌تواند همه زندگی‌تان را مختل کند. از ذهن شما گرفته تا زندگی و روابط‌تان! بنابراین برای 5 دقیقه هم که شده، همه چیز را رها کرده و درباره سطوح استرس خود فکر کنید. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن را کنترل کنید و برای آرامش بیشتر چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

با این کار ذهنتان کمی آرام شده و می‌توانید استرستان را مدیریت کنید. یکی از بهترین راه‌هایی که در مدیریت استرس به شما کمک می‌کند، یوگا است. اگر به این ورزش علاقه‌ ندارید، دست‌کم روزانه ده دقیقه با خود خلوت کرده، روی نقطه‌ای متمرکز شوید و نفس‌های منظم و عمیق بکشید.

جالب است بدانید هنگامی که استرس دارید، تمرینات تنفسی یا نفس عمیق باعث آرامشتان شده و بدنتان را تسکین می‌دهد.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

5. دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنید

شاید در اطرافتان دوستانی داشته باشید که نه‌تنها با شما دوستی نمی‌کنند، بلکه دائما شما را مسخره کرده و شخصیتتان را تخریب می‌کنند. متاسفانه ارتباط با چنین افرادی به بهداشت روانی شما آسیب خواهد زد. این موضوع در طولانی مدت مانع رشد، پیشرفت و اعتمادبه‌نفس شما می‌شود. سعی کنید با افرادی تعامل داشته باشید که برای شخصیت و عقاید شما ارزش قائل هستند. بدون‌شک ارتباط با چنین افرادی در رشد فردی و اجتماعی شما تاثیرگذار بوده و ناخودآگاه باعث خوشحالی و سرزندگی شما خواهند شد.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

6. مولد باشید

برای انجام کارها، رسیدن به اهداف‌ و دستیابی به موفقیت دنبال بهانه یا دلیل نباشید. فقط در جهت رسیدن به آن‌ها حرکت کنید و سعی کنید هیچ‌گاه از حرکت باز نمانید. برای شروع می‌توانید یک چک لیست یا فهرست از اهداف و کارهای روزانه خود تهیه کنید. پس از انجام هریک از آن‌ها، کارها را در چک لیست یادداشت کنید. بهتر است حتی کارهای ساده را هم وارد چک لیست خود کنید. انجام این کار، هم به شما انگیزه می‌دهد و هم میزان تلاشتان را به‌خوبی مشخص خواهد کرد.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، یادگیری است. در برنامه روزانه خود زمانی را به آموزش اختصاص دهید. این آموزش می‌تواند در جهت اهدافتان باشد. به‌عنوان مثال دوست دارید در شغلتان بهترین باشید. بنابراین یادگیری چیزهای بیشتر در این حوزه نه‌تنها شما را از سایر هم‌رده‌هایتان متمایز می‌کند، بلکه سطح دانش شما را هم بالاتر می‌برد. بی‌شک با اختصاص روزانه بخشی از زمان به یادگیری، به خودتان یادآوری می‌کنید که «باید مولد باشم و هیچ‌گاه از حرکت باز نمانم.».

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

7. راحت باشید و به خودتان استراحت دهید

انجام مواردی که گفته شد، پس از مدتی برای شما خسته‌کننده می‌شوند. در چنین مواقعی روی انجام کارها پافشاری نکنید. آزادانه به خودتان اسراحت دهید. طبیعی است که بدنتان بعد از تلاش‌های مداوم، به استراحت نیاز داشته باشد. شما می‌توانید برای زمان استراحت هم برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال 6 روز هفته را سخت و محکم به برنامه خود عمل کرده و از بعد از ظهر پنج‌شنبه تا جمعه را فارغ از هر چیزی به استراحت و تفریح بپردازید.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

8. به احوالات درونی خود توجه داشته باشید

اگر از محیط بیرونی خود احساس رضایت دارید؛ اما از درون احساس نارضایتی می‌کنید، یعنی حال خوب شما کامل نیست. همه ما در زمان‌هایی به تایید و توجه خودمان نیاز داریم. قطعا چیزهای کوچک زیادی در اطراف ما هستند که احساس خوبی درباره خودمان به ما می‌دهند. بنابراین اگر از درون احساس نارضایتی دارید، بهتر است کمی به اطراف خود نگاه کرده و درون خود را پر از احساس خوب کنید. به‌عنوان مثال ممکن است از موقعیت کاری خود راضی باشید اما از محیط آن ناراضی! در چنین شرایطی موارد زیادی مانند یک همکار خوب یا تغییر محل کار احساس خوبی به شما خواهند داد.

گاهی هم ممکن است از رفتار اطرافیان ناراحت شوید و از درون احساس نارضایتی کنید. در چنین شرایطی می‌توانید با مشخص کردن خط قرمزهایی، مراقب شخصیت و حال درونی خود باشید.

اگر به احساس درونی خود رسیدگی نکنید؛ ممکن است در طولانی مدت مجبور شوید با افسردگی و دردهای عاطفی مبارزه کنید. بنابراین چیزهای کوچکی که حال شما را خوب می‌کنند، نادیده نگیرید.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

9. هنر  موسیقی یا نقاشی بیاموزید

گرچه قرار نیست همه افراد هنرمندانی حرفه‌ای باشند؛ اما می‌توانید بعضی کارهای هنری موردعلاقه‌تان را به‌دلخواه انجام دهید. اگر به کار هنری علاقه دارید و از آن لذت می‌برید، در انجام آن لحظه‌ای درنگ نکنید. حتی اگر مهارت کافی در انجام یک فعالیت هنری را ندارید، می‌توانید رفتن به یک کلاس هنری را در برنامه خود قرار دهید؛ چراکه فعالیت هنری لذت از زندگی را بیشتر می‌کند و روی حال خوب و سلامتی شما هم تاثیر مثبت دارد.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

10. درحد توان خود سفر کنید

ممکن است این امکان برای شما وجود نداشته باشد که بتوانید هر ماه به مسافرت بروید. درعوض می‌توانید هر چند ماه یک‌بار سفر کنید. از فرصت استفاده کرده و از سفر فرار نکنید. سفر به حال خوب و رشد خلاقیت شما کمک کرده و همیشه چیزهای جدیدی برای شما دارد. علاوه‌براین سفر شما را از مشغله‌های زندگی دور می‌کند و فرصت استراحت به شما می‌دهد. سفر به جاهای جدید باعث سرگرمی شده و شما را از تنهایی و خطر ابتلا به افسردگی نجات می‌دهد.

البته در شرایط کنونی سفر کمی دشوار است. بنابراین در این شرایط می‌توانید به جای مسافرت‌های‌ طولانی، به سفرهای کوتاه بروید و سعی کنید با این کار کمی از مشغله‌های زندگی دور شوید.

سری مقالات چگونه سالم بمانیم؟ داشتن یک حال خوب

در آخر فراموش نکنید پیش از انجام هریک از این کارها شما باید بخواهید که تغییری در شرایط زندگیتان ایجاد کنید. درصورتی‌که خودتان اقدام نکنید هیچ‌چیز تغییر نخواهد کرد. نظر شما چیست؟ چطور می‌توانید ذهنتان را در مسیر مثبت پیش ببرید؟ اگر نظری درباره داشتن حال خوب دارید، آن را با ما و مخاطبان کاغذرنگی درمیان بگذارید.

در بخش آخر از مطالب «چگونه سالم بمانیم» درباره روتین سالم برای یک زندگی روزمره خواهیم گفت.