سلامتی بخش مهمی از زندگی همه انسان و دغدغه جدی هر فردی است. درصورتی‌که آسیبی به شما وارد شود، بدون شک سایر ابعاد زندگیتان هم مختل خواهد شد. اما برای حفظ سلامتی لازم است در همه ابعاد زندگیتان تغییر ایجاد کنید. در بخش اول مقالات چگونه سالم بمانیم به بیان راهکارهایی پیرامون داشتن یک رژیم غذایی سالم پرداختیم. روش‌هایی مانند نوشیدن آب کافی، خوردن زودهنگام شام، اضافه کردن سبزیجات به برنامه غذایی و… . در این بخش درباره داشتن یک برنامه ورزش سالم همراه شما خواهیم بود. با ما همراه باشید.

همچنین برای دسترسی به همه بخش‌های این مقاله، فهرست زیر را دنبال کنید.

راهکارهایی برای یک برنامه ورزشی سالم

شاید تصور کنید ورزش در هر حد و اندازه‌ای برای بدن مفید خواهد بود. اما درصورتی‌که در انجام فعالیت‌های ورزشی زیاده‌روی کنید یا حرکات ورزشی را به شیوه نادرستی اجرا کنید، نتیجه آن می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به شما وارد کند. در ادامه راهکارهایی برای یک برنامه ورزشی سالم را بررسی می‌کنیم.

1. به طور منظم ورزش کنید

آن چه برای فعالیت‌های ورزشی اهمیت دارد، نظم در انجام آن است. به‌طور مثال اگر تمایلی به ورزش روزانه ندارید و ترجیحتان انجام یک روز در میان آن است، حتما یک روز در میان ورزش کنید. به‌عبارت دیگر آن را به روزهای بعد موکول نکنید. ورزش در تناسب اندام، کاهش وزن، افزایش اعتماد، تقویت سیستم ایمنی بدن و خواب بهتر به شما کمک خواهد کرد. یک برنامه منظم و مستمر در ورزش را به سبک زندگی خود تبدیل کنید.

چگونه سالم بمانیم؟ برنامه ورزشی سالم

2. وزن خود را متعادل نگه دارید

اگر در حال حاضر کمبود یا اضافه وزن دارید. بهتر است برای رسیدن به وزن ایده‌آل برنامه‌ریزی کنید. برای این کار دو راه پیش روی شما قرار دارد: ورزش و ژیم غذایی. اگر راه اول را انتخاب می‌کنید، فراموش نکنید که باید در این مساله پیگیر و جدی باشید؛ چراکه تنها ورزش‌کاران قادر هستند وزن خود را به کمک ورزش در حالت نرمال نگه دارند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که حین ورزش حتما به میزان کالری بدن خود توجه کنید. همان‌طور که کالری زیاد برای بدن مفید نیست، بدون شک کمبود آن هم عملکرد بدن را مختل خواهد کرد. به‌طور متوسط آقایان روزانه بین 2000 تا 2500 کالری و بانوان به 2000 کالری نیاز دارند. البته این مورد برای همه افراد یکسان نیست. ممکن است فردی به کالری بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشد. بنابراین برای اطلاع دقیق از میزان کالری ‌موردنیاز بدنتان بهتر است با یک مشاور تغذیه مشورت کنید.

درصورتی‌که راه دوم را انتخاب می‌کنید، یادتان باشد نباید سراغ داروها یا مکمل‌هایی که تنها با هدف خالی کردن جیب شما ساخته شده‌اند بروید. فراموش نکنید هیچ جادویی برای کاهش وزن یا افزایش آن طی یک هفته یا یک ماه وجود ندارد. یک تغییر وزن سالم و بدون خطر آن است که طی ماه‌ها اتفاق بیفتد. بنابراین یک رژیم غذایی انتخاب کنید که با تغییرات آهسته‌ و پیوسته در عادات غذایی‌تان شما را به سمت وزن ایده‌آل سوق دهد. بهتر است برای این مورد هم با یک پزشک متخصص مشورت کنید. به‌این ترتیب همه چیز به‌طور استاندارد پیش رفته و خطری سلامتی شما را تهدید نخواهد کرد.

چگونه سالم بمانیم؟ برنامه ورزشی سالم

3. همه عضلاتتان را درگیر ورزش کنید

دویدن مسافت 8 کیلومتری بدون توقف یا بلند کردن وزنه‌های سنگین. دلیل بر تناسب اندام و آمادگی جسمانی شما نیست. اگر فقط یک حرکت ورزشی را انجام می‌دهید، یعنی تنها روی بخشی از عضلات بدن خود کار می‌کنید. دراین‌صورت ممکن هنگام انجام یک ورزش دیگر مانند شنا از عملکرد نه چندان مناسب عضلات خود شوکه شوید. اما راه حل چیست؟ باید همه عضلات بدنتان را ورزش داده و تقویت کنید. بنابراین بهتر است برای ورزش برنامه داشته باشید. یعنی به‌طور ترکیبی ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی انجام دهید. برای آن که مطابق مرحله پیش همه‌چیز به حالت استاندارد پیش برود، این کار را هم زیرنظر یک مربی ورزشی انجام دهید.

چگونه سالم بمانیم؟ برنامه ورزشی سالم

4. حرکات ورزشی را صحیح اجرا کنید و حین تمرین آب بنوشید

هر ورزشی که انجام می‌دهید، می‌تواند دو نوع اثر روی بدنتان داشته باشد. فعالیت‌های ورزشی درصورت اجرای صحیح به سلامتی و تناسب اندام‌تان کمک می‌کند و درغیر این صورت خطری برای سلامتی شما محسوب می‌شوند. بنابراین پیش از هر تمرین مطمئن شوید حرکات ورزشی شما صحیح هستند و آسیبی به اندام شما وارد نخواهند کرد.

نکته‌ دیگری که لازم است به آن توجه کنید نوشیدن آب حین تمرین است. به‌طوری‌که بین حرکات ورزشی حتما آب بنوشید. این کار باعث جبران کمبود آبی می‌شود که در اثر عرق کردن از بدن شما خارج شده است. در نتیجه  از سردرد، سرگیجه و آسیب به عضلات شما هم پیشگیری خواهد شد. یک برنامه ورزشی سالم باعث بهبود عملکرد بدنتان خواهد شد.

چگونه سالم بمانیم؟ برنامه ورزشی سالم

5. سعی کنید همیشه فعال باشید

تمرین و فعالیت خود را تنها به اوقات ورزش محدود نکنید. شما باید از هر فرصتی برای اجرای برنامه ورزشی سالم استفاده کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید برای رفتن به خرید به‌جای اتومبیل یا موتورسیکلت از دوچرخه خود استفاده کنید. همچنین درصورتی‌که مرکز خرید به شما نزدیک است، پیاده‌روی به هر وسیله نقلیه‌ای اولویت دارد.

چگونه سالم بمانیم؟ برنامه ورزشی سالم

اگر به تازگی ورزش را شروع کرده‌اید، طبیعی است که زود خسته شوید یا بعد تمرین با درد عضلات مواجه شوید. به‌مرور زمان همه چیز به روال عادی خود باز خواهد گشت و یک برنامه ورزشی سالم خواهید داشت. البته درصورتی‌که درد غیر طبیعی احساس کردید یا پس از گذشت زمان، درد یا خستگی همچنان ادامه داشت، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در بخش بعدی با نکانی پیرامون داشتن حال خوب همراه شما خواهیم بود.