شما برای تبدیل شدن به یک شخصیت سرشناس و حرفه‌ای در محیط کار به‌مواردی بیشتر از لباس‌های رسمی و آراسته یا نیاز دارید. به عنوان یک شخصیت حرفه ای و متخصص باید تفاوت خودتان را با افراد دیگر نشان دهید. نوع معاشرت شما با اطرافیانتان و نحوه عملکردتان در پروژه‌های کاری مختلف می‌تواند تصویر یک فرد حرفه‌ای یا غیر حرفه‌ای را در ذهن اطرافیانتان ایجاد کند. ما در این مطلب راهکارهایی برای داشتن یک رفتار و شخصیت حرفه‌ای را به شما ارائه خواهیم کرد. با ما در کاغذ رنگی همراه باشید.

1. لباس مناسب با شخصیتتان بپوشید

یک شخص حرفه‌ای از لحاظ ظاهری آراسته است. شما باید مطمئن شوید پوششی مناسب با شخصیت خود انتخاب کرده‌‎اید. این کار نه‌تنها روی شخصیت حرفه‌ ای شما در محیط کار تاثیرگذار است، بلکه در اولین دیدار با مراجعه‌کنندگان هم اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی اگر شما شغلی غیررسمی دارید، باز هم موضوع پوشش، مساله مهمی به حساب می‌آید. درصورتی‌که لباسی غیررسمی می‌پوشید، نظافت، هماهنگی رنگ و زیبایی ظاهری پوشش را مدنظرتان قرار دهید.

شخصیت حرفه ای و لباس مناسب

2. با اعتماد به‌نفس رفتار کنید

ظاهر شما باید نشان‌دهنده اعتماد به‌نفس شما باشد، نه غرور و خودخواهی! در معاشرت با مشتریان، سرپرستان و کارمندان مسلط برخورد کنید نه با حواس‌پرتی یا خودبینی. برای اینکه نشان دهید اعتمادبه‌نفس کافی دارید، باید در موقعیت‌های حساس خونسردیتان را حفظ کنید. همچنین زبان بدن مانند حالت نشستن یا ایستان و صدای شما هم تاثیر زیادی بر شخص مقابل شما می‌گذارد. بنابراین برای داشتن یک شخصیت حرفه ای باید روی تک‌تک حرکات خود کار کنید تا اعتمادبه‌نفس کافی داشته باشید.

چطور در محیط کار شخصیت حرفه ای داشته باشیم

3. به تعهداتتان عمل کنید

یکی دیگر از روش‌های افزایش اعتماد و محبوبیت بین مردم، پاسخ سریع به سوالات و پیگری درخواست‌های آن‌هاست. با انجام چنین کاری می‌توانید خوش‌قول باشید، جلسات را در ساعت معین و بدون تاخیر شروع کنید و درمجموع سعی کنید به تمام تعهدات خود عمل کنید. به‌این ترتیب می‌توانید رضایت و اعتماد اطرافیانتان را جلب کنید. این تعهد و حضور به موقع یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها در داشتن یک شخصیت حرفه ای است.

4. در حرفه خود متخصص باشید

شحصیت‌های حرفه‌ای تلاش می‌کنند در کار خود متخصص شوند. این کار باعث افزایش اعتماد مردم به‌ شما خواهد شد. شما می‌توانید این تجربه‌ها را با شرکت در کلاس‌ها، سمینارها و دستیابی به‌طرح‌های حرفه‌ای مرتبط با شغل خود به‌دست بیاورید. طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها مانند تسلط بر نرم‌افزارهای مختلف تا رفع مشکل چاپگر اداره می‌تواند شما را به یک عضو ضروری و مهره غیرقابل جایگزین برای تیم تبدیل کند. بنابراین به‌عنوان یک شخصیت حرفه ای بهتر است مهارت‌های خود را بالا ببرید. البته فراموش نکنید هیچ چیز به اندازه رشد و توسعه مهارت های نرم نمی‌تواند در این مساله به شما کمک کند.

چطور در محیط کار شخصیت حرفه ای داشته باشیم

5. برای داشتن شخصیت حرفه ای با احترام رفتار کنید

متخصصان نیز مانند پرشکان، حقوق‌دانان و حسابداران باید قوانین اخلاقی را رعایت کنند. حتی اگر شرکت آن‌ها ثبت نشده و مراجعه‌کننده زیادی نداشته باشند. شما باید همیشه اخلاقی رفتار کنید. رفتارهای حرفه‌ای، احترام‌آمیز و مناسب خود را به افرادی که با شما معاشرت دارند، هدیه دهید. احوالپرسی مودبانه، لبخند، کلام خوش، احترام و آداب‌دانی به شما کمک می‌کند با یک شخصیت حرفه ای، ارتباط‌های قوی‌تری ایجاد کنید.

چطور در محیط کار شخصیت حرفه ای داشته باشیم

6. برای یک شخصیت حرفه ای نگرش خود را حفظ کنید

یک متخصص باید سعی کند در همه شرایط شخصیت یکسانی داشته‌ باشد. به‌عنوان مثال اگر یکی از همکاران یا مراجعه‌کنندگان با شما رفتار بدی داشت، شما نباید با آن شخص همان‌طور رفتار کنید. در لحظات بحرانی و هیجانی، خشم و احساسات خود را کنترل کنید و با صبوری و ادب پیش بروید.

7. در تماس تلفنی با احترام صحبت کنید

رعایت شئونات اخلاقی هنگام تماس، یکی از مولفه‌های اصلی داشتن یک رفتار حرفه‌ای است. رفتار شما حین یک تماس تلفنی بیان‌گر نام شرکت و عنوان شغلی کامل شما خواهد بود. برای مکالمه باید روی کلام خود تسلط کافی داشته‌ باشید و با احترام به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید. به‌موقع پاسخ دهید و تمام کارهایی را که پذیرفته‌اید، در تماس‌های متعدد پیگیری کنید.

چطور در محیط کار شخصیت حرفه ای داشته باشیم

8. از لحن مناسب استفاده کنید

هنگام نوشتن نامه‌های کتبی کلمات معنادار و بیان روان را فراموش نکنید. لحن شما باید مودبانه باشد تا احترام شما به‌طرف مقابل از بین نرود. این موضوع درباره نوشتن ایمیل، پیام کوتاه، نامه‌های رسمی و گزارش‌های کاری نیز صدق می‌کند. مطالعه یا استفاده از قالب‌های آماده و کلمات روتین می‌تواند به شما در پیش برد این مورد کمک کند.

9. رفتار سازمان یافته داشته‌باشید

یک متخصص می‌تواند به سرعت تمام چیزی را که نیاز دارد، پیدا کند. محل کار شما باید منظم باشد. وسایل درون کیف شما باید شامل لوازم موردنیاز برای جلسه‌هایی باشد که قصد برگزاری آن‌‌ها را دارید. به‌طور معمول شخصیت‌های غیرحرفه‌ای اتاق یا میز کار غیر منظمی دارند. مرتب بودن در محل کار بسیار مهم است و می‌تواند روی دیدگاه سایر افراد بر شخصیت حرفه ای شما اثر بگذارد.

10. به‌عنوان یک شخصیت حرفه ای اشتباهات خود را قبول کنید

یک شخصیت‌ حرفه‌ ای همیشه اشتباهات خود را قبول می‌کند. اگر کار خطایی انجام دادید، از آن درس بگیرید و درصورت امکان اشتباه خود را جبران کنید. سعی در توجیه یا مقصر نشان دادن دیگران نداشته‌ باشید. اگر شما یا اعضای تیمتان مرتکب اشتباه شدید، آن را قبول کنید و برای جبران اشتباه، کاری انجام دهید.

چطور در محیط کار شخصیت حرفه ای داشته باشیم

تنها با اجرای همین موارد می‌توانید محیط کاری ایده‌آل برای کارمندان یا همکاران خود فراهم کنید.