یشترین توصیه پزشکان برای حفظ سلامتی و در امان ماندن در برابر شیوع و ابتلا به ویروس کرونا یا covid-19 رعایت سبک زندگی سالم و عادت به انجام کارها و رفتارهای ساده مانند خوردن غذای متعادل، ورزش مرتب و خواب مفید است. طبیعتا در طول شیوع این بیماری همه‌گیر، کنار حفاطت از ابتلا به کرونا، انجام اقداماتی برای حفظ سلامت ذهن و جسم بسیار مهم هستند؛ این در حالی است که همه افراد به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی، دچار مشکلاتی مانند انزوا، اضطراب، افسردگی و… شده‌اند.

همین حالات روحی ناسالم می‌تواند عاملی باشد که به ذهن و جسم شما آسیب برساند. شاید شما هم مانند خیلی از افراد از خود بپرسید وقتی مضطرب هستید، چگونه راحت بخوابید؟ هنگامی که نگران بهداشت محیط هستید، چگونه به سادگی غذا بخورید و زمانی که از اجتماعات دور افتاده‌اید، چگونه سلامت ذهنی داشته باشید؟ این مطلب به شما در حفظ سلامت ذهن و جسم و داشتن آرامش در دوره شیوع کرونا کمک خواهد کرد. با کاغذرنگی همراه شوید.

1. تغذیه و شیوع ویروس کرونا

carmen Byker Shanks پرفسور و کارشناس تغذیه می‌گوید، بهتر است پیش از تهیه مواد غذایی یک برنامه غذایی برای خود بچینید تا متوجه شوید در حال حاضر به چه موادی در خانه نیاز دارید. این کار هم برای اطمینان از انتخاب درست و مناسب مواد غذایی و هم برای جلوگیری از خرید اضافه و ناشی از ترس اتمام کالاها به شما کمک خواهد کرد. به خاطر داشته باشید هرچند وجود یک انبار کوچک از مواد غذایی فاسدنشدنی در خانه خوب است؛ اما فروشگاه‌ها همچنان باز هستند. از انبار غذایی خانه موجودی بگیرید و بعد با توجه به نیاز خود خرید کنید. شما باید غذاهایی برای خود تهیه کنید که به اندازه کافی نشاسته، پروتئین و مواد موردنیاز بدنتات را داشته باشند.

در حالی که اغلب مردم در این شرایط دنبال غلات و کالاهای کنسروی هستند، یکی از کارشناسان تغذیه معتقد است حالا بهترین زمان برای تهیه و استفاده از محصولات تازه محسوب می‌شود. او توصیه می‌کند بهتر است میوه و سبزیجات تازه بخرید، آن‌ها را برش داده و در فریزر نگه دارید تا در ماه‌های آینده استفاده شوند.

در نظر داشته باشید شما می‌توانید سبزیجات و نشاسته‌ها مانند کلم بروکلی، جوانه بروکسل و سیب‌زمینی را برای مدت طولانی خارج از فریزر هم نگه دارید.

اگر کالاهای کنسروشده، خشک شده یا یخ زده خریداری می‌کنید، از محصولاتی استفاده کنید که در آن‌ها از چربی اشباع نشده استفاده شده و کم‌ترین میزان قند و نمک موجود را داشته باشد. به دنبال وعده‌‌های غذایی باشید که کمتر ازپنج گرم شکر، کمتر از 200 میلی‌گرم نمک و کمتر 1.5 گرم چربی اشباع شده داشته باشند.

تغذیه در دوران کرونا

2. تناسب‌اندام در دوران کرونا

ممکن است شما نتوانید به سالن ورزشی بروید، اما پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری در محیط‌های خلوت تا زمانی که فاصله ایمنی را حفظ کنید، خوب است. در شرایط فعلی با وجود کرونا بسیاری از سالن‌ها و مربیان بدنسازی کلاس‌های مجازی ارائه می‌دهند. اگر درخانه کار می‌کنید، می‌توانید از چیزها، وسایل و تجهیزات مرتبط یا غیر مرتبطی که درخانه دارید، استفاده کنید.

در دوره covid-19 حتی اگر شرایط محیطی و امکانات مناسب ندارید، با کمی خلاقیت می‌توانید ورزش کنید. برای مثال می‌توانید به جای وزنه‌های باشگاهی از بطری‌های نوشیدنی استفاده کنید. همچنین بسیاری از تمرینات نیازی به تجهیزات خاصی ندارد. توصیه می‌شود در ابتدای فقط کار پنج تمرین را انتخاب کنید که هریک در حدود یک دقیقه باشد. سپس هریک از آن‌‌ها را سه تا پنج بار در روز انجام دهید.

با توجه به مشکلاتی که ویروس کرونا به وجود آورده است، لازم نیست فعالیت بدنی را به سبک تمرین در باشگاه اجرا کنید. تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت های روزمره مانند پیاده‌روی، باغبانی و… می‌تواند یک نوع ورزش باشد و خطر مرگ زودرس را کاهش دهد.

تناسب اندام در دوران ویروس کرونا

3. کنترل استرس و خواب در دوانCOVID-19

مدیریت استرس و اضطراب به اندازه خواب کافی، برای سلامت بدن مهم است. خوابیدن به موقع و به اندازه بیشتر از هر چیزی به سلامتی بدن کمک می‌کند. به همین دلیل یوگا برای مدیریت استرس به شما کمک خواهد کرد. خبر خوب آنکه شما می‌توانید آن را حتی در یک فضای کوچک هم انجام دهید.

همچنین در دوره بیماری ویروس کرونا می‌توانید برای آموزش ذهن و دوری از استرس از برنامه‌های Headspace و Talkspace به صورت مجازی استفاده کنید.

جیمی گلد، مشاور و نویسنده کتاب Wellness by Design پیشنهاد می‌کند منطقه‌ای را در خانه مشخص و آن را از چیزهای که شما را آرام می‌کند، پر کنید. چیزهایی مانند عروسک، پتو و بالش موردعلاقه‌تان، یک شمع معطر و گیاهان خانگی و… که حتی با نگاه به آن منظره احساس آرامش پیدا کنید. این تحقیقات قطعی نیست، اما برخی از تحقیقات نشان می‌دهد گیاهان می‌توانند به تصفیه هوای خانه کمک کنند. درصورتی که هیچ چیز دیگری نتواند به تقویت روحیه شما کمک کند، گیاهان می‌توانند.

لی می‌گوید، از آن‌جا که تنهایی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روحی و جسمی شود، استفاده از تلفن و گپ‌های ویدیویی و… می‌تواند به شما کمک کند وقتی در خانه هستید، احساس تنهایی نکنید.

کنترل استرس و خواب در دروان COVID-19

4. تمیز کردن سطوح و پیشگیری از کرونا

تحقیقات نشان می‌دهد SARS-CoV-2، منبع ویروس COVID-19، می‌تواند در سطوح پلاستکی و استیل به مدت 72 ساعت، مقوا 24 ساعت و مس به مدت چهار ساعت زندگی کند.

بیماری کووید 19 بیشتر از طریق قطرات تنفسی و توسط شخص بیمار منقل می‌شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده گفته است هرچند به نظر نمی‌رسد آلودگی سطحی عاملی برای شیوع اولیه ویروس کرونا باشد، پاک کردن سطوحی که بیشتر از سایر سطوح لمس می‌شود، مانند دستگیره درب‌ها، نرده‌ها، شیرآب و… ضرری ندارد.

متخصصان می‌گویند بیشتر تمیزکننده‌های خانگی به طور خاص علیه SARS-CoV-2 مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند، اما همانطور که این ضدعفونی‌کننده‌ها در برابر سایر ویروس‌ها موثر هستند، تصور می‌شود در برابر ویروس COVID-19 نیز موثر باشند.

لی همچنین توصیه می‌کند، به طور مرتب حوله دست و صورت را بشویید یا به محض بازگشت از بیرون، کفش و کت خود را جداکنید. اگر در خانه شما کسی به طور جدی بیمار نیست، نیازی به تمیز کردن و وسواس زیاد نخواهد بود. اگر مدام درحال رفت‌وآمد در مرکز شهر و بین سایر اجتماعات هستید، مرتب دست‌های خود را بشویید و ضدعفونی کنید.

تمیز کردن و از بین بردن ویروس کرونا

5. مراقبت‌های بهداشتی در شیوع ویروس کرونا

قرار ملاقات‌های پزشکی غیرضروری مانند عمل‌های زیبایی و تمیز کردن دندان‌ها را به تعویق بیندازید. اگر کار شما مهم و بحرانی است، با رعایت کامل موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، دستکش و فاصله اجتماعی به پزشک مراجعه کنید.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به COVID-19 مبتلا باشید، قبل از مراجعه به مطب یا بیمارستان با پزشک خود تماس بگیرید و از او بخواهید شما را راهنمایی کند، زیرا ممکن است رفتن شما بیهوده باشد.

مراقبت های بهداشتی در دروان COVID-19

بارعایت موارد بالا شما تا حد بسیار بالایی از بیماری ویروس کرونا یا covid-19 در امان هستید. اگر دوست دارید در مورد این ویروس بیشتر بدانید، ویدئوی پرسش و پاسخ در مورد ویروس کرونا را در کاغذرنگی تماشا کنید.