بهبود یا حفظ همکاری تیمی در قسمت‌های مختلف محل کار برای شرکت‌ها بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید کارها با تعامل پیش برود، بهترین راه‌کار این است که بهتر اعضا تیم را بشناسید، به‌نظر همکاران احترام بگذارید و ارتباط بین بقیه شرکت‌ها و اعضا تیم را افزایش دهید. با افزایش شعبه‌ها ، دفاتر، نیروی انسانی و… این کار هم به مراتب سخت‌تر می‌شود. ما در این مقاله ثابت می‌کنیم با وجود همه این مسائل شما می‌توانید ارتباط بین اعضا تیم را بهبود بخشیده و به سادگی باعث افزایش همکاری بین افراد شوید.

تشکیل تیم یک شروع است، کنار هم بودن باعث پیشرفت می‌شود و همکاری‌های تیمی موفقیت را به‌ارمغان می‌آورد.

هی فورد

هریک از کارهایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم، به شما در بهبود فرایندهای تیمی، بالا رفتن اعتماد بین افراد تیم و افزایش همکاری کمک خواهد کرد.

1. برای افزایش همکاری به بازی تیمی بپردازید

بازی‌ها یکی از بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین راه‌ها برای ایجاد روابط جدید یا رفع کدورت‌های قدیمی هستند. شما می‌توانید با فراهم کردن شرایطی برای انجام بازی‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال یا ورزش‌های آبی این‌صمیمیت را ایجاد کنید. فعالیت‌های ساده تیمی و انجام بازی‌های فکری نیز روش مناسبی برای آموزش کارمندان، افزایش اعتماد به‌یکدیگر و برقراری ارتباط تاثیرگذار بین اعضا است.

همین‌ بازی‌های ساده می‌تواند خیلی از سوتفاهم‌ها، پیش قضاوت‌ها و… را برطرف کرده و باعث بهبود روابط افراد و افزایش شناخت آن‌ها از هم خواهد شد.

افزایش تعامل در محل کار

2. هدف دقیق و شفافی تعریف کنید

عدم وجود هدف، مانع از راضی نگه داشتن کارمندان در محل کار می‌شود. اغلب افرادی که در شرکت‌های تازه تاسیس و نوپایی که هدف مشخصی برای ادامه کار خود ندارند، استخدام می‌شوند، پس از گذشت مدتی از شغل خود استعفا می‌دهند. وقتی شما اهداف سازمان خود را با کارکنان درمیان می‌گذارید، شوق آن‌ها برای کار دو چندان می‌شود. با جلسات مختلف پیشنهادات و طرح‌های خود و کارمندان را یادداشت کنید، با این‌ کارها کارمندان به‌طور دلسوزانه‌تری به کار می‌پردازند و افزایش همکاری بین آن‌ها هم به شکل محسوسی خواهد بود.

افراد با استعداد برنده بازی می‌شوند، اما افراد با کار تیمی مدال قهرمانی را کسب می‌کنند.

مایکل جردن

مشورت و نظر سنجی کنید

3. از یک پورتال همکاری استفاده کنید

شما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای Team Coaching یک بستر مناسب برای افزایش همکاری و تعامل میان اعضا تیم فراهم کنید. این نرم‌افزارها به شما اجازه اشتراک‌گذاری و ذخیره فیلم‌های آموزشی، اسناد و کنفرانس‌های ویدئویی را می‌دهد، اعضا تیم با استفاده از این نوع تکنولوژی‌ها می‌توانند اطلاعات و افراد مناسب را در سراسر جهان پیدا کنند. این نوع سامانه‌ها و نرم‌افزارها همچنین کمک می‌کند افراد در محیط نرم‌افزار با یکدیگر به گفتگو بپردازند.

4. برای افزایش همکاری روابط کارمندان را بهبود دهید

متاسفانه در اغلب شرکت‌ها برای بهبود روابط داخلی بین کارمندان بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. با این حال این موضوع یک رکن بسیار مهم در موفقیت یا عدم‌موفقیت یک سیستم سازمانی است. این احتمال وجود دارد که شما تیمی متشکل از بهترین و بااستعدادترین افراد دنیا داشته‌ باشید، اما بدون بهبود روابط داخلی با شکست مواجه می‌شوید.

– صحبت و گفتگوی مفید داشته باشید

مهره‌های اصلی سازمان باید اعضا تیم را مدیریت کنند. آن‌ها اگر می‌خواهند با کارمندان ارتباط صمیمی و مفید برقرار کنند، باید زمان مشخصی را به صحبت‌های شخصی و گروهی اختصاص دهند. این کار باعث بهبود روابط شده و می‌تواند روی افزایش همکاری در پروژه‌های مختلف اثرگذار باشد.

– برای افزایش همکاری از یک ابزار مناسب استفاده کنید

یکی از محرک‌های اصلی برای بهبود ارتباطات، استفاده از یک ابزار بهبود عملکرد داخلی است. مواردی مثل پیام‌های فوری، تماس‌های ویدئویی، کنفرانس و تقسیم وظایف در این گروه قرار می‌گیرند. به‌طور حتم شرکت‌ها می‌توانند با انجام این کار سالانه در هزینه‌‌ها صرفه‌جویی کنند. همچنین استفاده از این ترفند بهره‌وری کارمندان را افزایش و از هدر رفت انرژی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

افزایش همکاری در محل کار

5. انگیزه و حال خوب بیشتری به وجود آورید

از همان اولین روز استخدام، باید نیروها یا کارمندان جدید را با روند کار آشنا کنید. به جای صحبت کردن‌های بی‌انرژی و بی‌حوصله، با شور و اشتیاق با نیرو تازه‌کار سازمان حرف بزنید. کارمندان را به او معرفی کنید تا همکاران جدید خود را بشناسد. شما می‌توانید در مورد انجام برخی از کارها در خانه با او صحبت کنید، این موضوع می‌تواند برای کارمند جدیدتان خوشایند باشد، چراکه تایم شناوری بیشتری برای او ایجاد خواهد شد.

سعی کنید حال خوبی برای کارمندان جدید به وجود آورید و با ایجاد روابط صمیمی و دوستانه به کاری کنید که باعث افزایش همکاری او با سایر همکارانش شود.

6. اعتماد و وابستگی متقابل ایجاد کنید

ایجاد حس هم‌افزایی در هر تیم برای موفقیت و وابستگی متقابل ضروری است. هیچ فرد یا بخش خاصی نمی‌تواند به‌تنهایی در محیط کار موفق باشد. بدون همکاری، ارتباط سازنده و اعتماد متقابل پولدارترین شرکت‌ها نیز نمی‌توانند در طولانی مدت موفق باشند. اعضا تیم و مسئولان شرکت باید همه در یک جهت باشند و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش کنند. بنابراین کارکنان یک‌مجموعه توانایی رساندن به موفقیت یا عدم‌موفقیت سازمان را دارند. درک و پشتیبانی از یکدیگر برای رسیدن به هر هدفی بسیار مهم است و تنها با همین موارد می‌توان به افزایش همکاری اعضای تیم امیدوار بود.

افزایش همکاری در محل کار

7. کارکنان را تشویق کنید تا از خانه کار کنند

در اغلب اوقات ربط دادن تجارت با تفریح ایده خوبی نیست؛ اما وقتی نوبت به ایجاد یک رابطه کاری مناسب و بهبود کار تیمی می‌رسد می‌تواند ایده‌ای مناسب باشد. افزایش تایم دورکاری و در مقابل کم کردن زمان کار حضوری می‌تواند باعث افزایش همکاری خیلی از اعضای تیم باشد. چراکه آن‌ها در این حالت می‌توانند ساعات کاری منعطف‌تری را تجربه کنند.

شما با رعایت این مسائل و ایجاد یک هدف گذاری صحیح به‌عنوان کارفرما می‌توانید محیطی جذاب برای کارکنان خود فراهم کنید و راندمان کاری سازمان را تا حد چشم‌گیری افزایش دهید.