احساس خوب، انرژی مثبت، زندگی هدفمند، رسیدگی به جسم و روح، برنامه‌ریزی صحیح برای زندگی و آینده و… همه‌وهمه مواردی هستند که شما را به سمت حال بهتر و زندگی ایده‌آل هدایت می‌کنند. دربرابر این موارد غرق شدن در حال بد و انرژی پایین، انزوا، عدم فعالیت و… می‌توانند مواردی باشند که باعث رکود بیشتر و حال ناخوشایندتر می‌شوند. در یک جمله می‌توان گفت فاصله بین حال خوب و حال بد که زمینه‌ساز احساس خوشبختی و بدبختی افراد است، تنها در عادات و اعمال روزانه آن‌ها خلاصه می‌شود. با کاغذ رنگی همراه باشید تا عادت های بدی را که باعث دوری شما از حس خوب و خوشبختی می‌شوند، بناسید.

1. قرار گرفتن در معرض انرژی و اخبار منفی

همه افراد در طول روز فعالیت‌های مختلفی دارند. سر کار می‌روند، با همکاران خود تعامل دارند، به دوستانشان پیام داده و آن‌ها را ملاقات می‌کنند، با خانواده‌شان وقت می‌گذرانند، وب‌گردی کرده و اخبار را دنبال می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی می‌گردند و… در طول انجام همه این کارها چه حال روحی و احساسی را تجربه می‌کنید؟ با همکارانتان شرایط پرتنشی دارید؟ از دوستانتان انرژی منفی می‌گیرید؟ افراد خانواده باعث بی‌انگیزگی شما می‌شوند؟ اخبار منفی و حوادث شبکه‌های اجتماعی را پیگیری می‌کنید؟

نگاهی به نوع فعالیت‌های روزانه خود داشته باشید و ببینید آیا این فعالیت‌ها تاثیر مثبتی روی زندگی شما دارند یا آگاهانه خود را به سمت اخبار منفی هدایت می‌کنید؟ سعی کنید عادت های بد مثل دنبال کردن اخبار بد و تعامل با افراد انرژی منفی را از خود دور کنید تا شرایط روحی بهتری داشته باشید.

گوش دادن به اخبار بد ، عادت های بد

به جای عادت های بد چه باید کرد؟

فهرست 5 نفره از افرادی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید یا رسانه‌هایی را که از آن‌ها اخبار را پیگیری می‌کنید، بنویسید. مطمئنا در طول روز افرادی هستند که با شما بیش از دیگران ارتباط دارند. اصلا موج رادیویی که مرتب به آن گوش می‌دهید، چیست؟ عادت‌ های بد می‌توانند همین حرکات کوچک و رفتارهای روزمره شما باشند. در وضعیت خود دقت کنید و ببینید در اثر معاشرت با افراد، گوش دادن به کانال رادیویی خاص، دنبال کردن پیج اینستاگرام و… به سمت اهداف سازنده می‌روید یا جذب انرژی‌های منفی می‌شوید؟ افراد و رسانه‌ها چه بذری در دل و ذهن شما می‌کارند؟ در صورتی‌که با افراد ناراحت‌کننده ارتباط دارید، برای کم شدن ارتباط با آن‌ها تلاش کنید. ممکن است همه افرادی که در طول روز بیشترین زمان شما را می‌گیرند، اینگونه باشند. پس بهتر است به تدریج فراد دیگری را جایگزین کنید و خودتان را از این ناراحتی مطلق نجات دهید.

2. انتظار فرارسیدن زمان مناسب

طبیعی است که آدم‌ها رویاهای بزرگی داشته باشند، اما چرا همه آن‌ها در رسیدن به آرزوهای خود موفق نمی‌شوند؟ چرا همه به رویاهای بزرگ خود دست پیدا نمی‌کنند؟ چون خیلی از افراد منتظر رسیدن زمان مناسب برای دستیابی به رویاهایشان هستند. یک روز حال روحی خوبی ندارند و روز دیگر شرایط جسمی نامساعدی پیدا می‌کنند. یک روز هوا مناسب نیست و روز دیگر زمان ملاقات دوستان است. یک روز اینترنت سرعت پایینی دارد و فردای آن نوبت پرداختن به سایر امور است. به اصطلاح این افراد عادت کرده‌اند که کار امروز را به فردا بیاندازند. بنابراین طبیعی است که هیچ زمانی نتوانند برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به آرزوهایشان داشته باشند.

انتظار بیهوده برای زمان مناسبی که هرگز از راه نمی‌رسد یکی از عادت های بد افرادی است که اغلب احساس خوشبختی ندارند. حجم کار تلنبار شده‌ای که روی دوششان سنگینی می‌کند، اجازه نمی‌دهد این افراد حال خوبی داشته باشند.

منتظر بودن ، عادت های بد

به جای این عادت های بد چه باید کرد؟

مطمئنا هر رویایی با اولین قدم دست‌یافتنی نیست. این فکر ممکن است ذهن شما را به چالش بکشد که نباید رویا داشه باشیم یا بزرگ فکر کنیم؟

مطمئنا رویاهای بزرگ راهکاری برای حرکت سریع‌تر و تند‌تر از قبل است، اما این در شرایطی است که شما شروع به حرکت کرده باشید. مسابقه پرش را در نظر بگیرید. فکر کنید دونده بخواهد بدون دویدن از روی ماسه‌ها بپرد و بیشترین پرش را داشته باشد. چنین چیزی اصلا ممکن نیست. دوندگان اول باید قدم‌های کوچکی را تجربه کنند که شاید خود هدف نباشد، اما به آن‌ها برای دسترسی به هدف نهایی کمک خواهد کرد.

بنابراین شما هم باید از قدم‌های کوچک شروع کنید. همیشه تفکر و عملکرد شجاعانه باعث رسیدن به موفقیت نمی‌شود. زمانی‌که اول راه هستید، شروع و استقامت در ادامه راه است که نوعی از شجاعت قلمداد می‌شود. کافی است قدمی کوچک در راهی مشخص بردارید. روز بعد از همان‌جایی که هستید، قدمی دیگر و دیگر و دیگر… . برنامه‌ریزی داشته باشید و اولویت‌های خود را مشخص کنید. پس از آن باید به اجرای برنامه خود بپردازید. این کار را انقدر ادامه دهید تا جایی‌که به هدف خود برسید. مطمئن باشید اگر غیر از این عمل کنید، فقط یک درصد شانس حذف عادت های بد را دارید.

3. درگیری بی‌از حد برای انتقاد‌های دیگران

گاهی اوقات پیش می‌آید که فردی از دوستان، همکاران یا اطرافیان شما درباره موضوع خاصی شما را مقصر می‌داند یا سعی دارد به نوعی باعث تخریب شخصیت شما شوند. طبیعی است که این موضوع روی اعتمادبه‌نفس شما اثر منفی داشته و باعث جریحه‌دار شدن احساسات شما شود، اما نباید اجازه دهید این احساس منفی همه وجود و باورهای شما را تحت‌تاثیر قرار داده و باعث شود تمرکز، فکر و ذهن شما در دسترس خارج باشد.

این افراد شاید با نیت بدی چنین حرف‌هایی را به شما بگویند اما گاهی هم باعث می‌شوند شما به شکل دیگری به قضایا نگاه کرده و نکات منفی رفتار خود را کشف کنید. پس این اتفاق را به فال نیک گرفته و به جای آن که انرژی و افکار خود را خراب کنید، سعی داشته باشید تنها یک نکته مثبت از آن درآورید.

درگیری فکری ، عادت های بد

به جای آن چه باید کرد؟

زمانی‌که فردی از فرد دیگر انتقاد می‌کند، احتمالا پیش از آن چالشی بین آن‌ها اتفاق افتاده است. پس کنش‌های هر دو طرف درگیر قسمتی از دلایل این انتقاد‌های تند را تشکیل می‌دهند. در نتیجه باید در نظر داشته باشید همه تنش‌ها را سمت خودتان ندانید. شما می‌توانید با یک فرد ثالث و بی‌طزف گفت‌و‌گو کنید. فردی که به صورت واقع‌بینانه و بدون غرض‌ورزی به انتقادات نگاه کند و برای تشخیص واقعیت از خشم به شما کمک مند. با انجام این کار شما به شکل واضح رفتار خودتان و منتقد را مشاهده می‌کنید. بررسی زوایای مختلف موضوع در جایگاه درست باعث می‌شود در صورت عدم‌اشتباه از سمت شما اعتمادبه‌نفس از بین رفته به وجودتان برگردد.

همچنین اگر حق با طرف مقابل باشد، دست‌کم می‌توانید بعد منفی وجود خود را شناسایی کرده و برای رفع آن تلاش کنید. به عبارت دیگر هرچند به شکل نامطلوبی با نقاط ضعف خود روبه‌رو شده‌اید، اما در نهایت نتیجه می‌تواند به نفع شما باشد.

4. تمرکز روی دیگران و مقایسه اشتباه

وقتی زمان زیادی را برای بررسی دیگران، کنش‌ها، رفتارها، علت‌ها و شرایطشان می‌گذارید، پس دلیل خوبی برای ناراحتی به خودتان تزریق می‌کنید. در این صورت شما انرژی موجود در ذهن و جسمتان را با فکر و فلسفه‌بافی‌های بیهوده خرج می‌کنید و در آخرشما می‌مانید و مشتی خزعبلات که به کارتان نمی‌آیند. تمرکز روی دیگران، موفقیت‌های آن‌ها و مقایسه شرایط این افراد با وضعیت خودتان بزرگ‌ترین ظلمی است که می‌توانید در حق خودتان مرتکب شوید. یکی از عادت های بد همین مقایسه دیگران با خود است که جز احساس رنج درونی چیزی برایتان ندارد.

حسادت ، عادت های بد

به جای آن چه باید کرد؟

روی خودتان تمرکزکنید. بهترین راه برای دوری از فکر به دیگران، تمرکز  و جایگزینی خودتان به جای آن‌هاست. در اصل شما همان حرکت قبل را انجام می‌دهید. آنالیز می‌کنید، خوبی‌ها را می‌بینید و بدی‌ها را بررسی می‌کنید، با این تفاوت که به جای فرد دیگری، در حال مقایسه خودتان در گذشته با خودتان در شرایط حال هستید. ضعفی اگر بود، ضعف خودتان است و پیشرفتی اگر مشاهده کردید، اعتمادبه‌نفستان بالاتر می‌رود. در این‌صورت است که حسادت به ناتوانی در انجام کارها از بین می‌رود و می‌توانید خودتان را تشویق کنید. هر چند وقت یک بار شرایط خود را نسبت به روز قبل بررسی کنید دو نکته مثبت و دو نکته منفی بنویسید. سپس با تفکر روی آن‌ها، راه تثبیت و تغییرشان را فراهم کنید. شما می‌توانید عادت های بد را با ساده‌ترین راه‌ها از بین ببرید.

5. کار بی‌وقفه و بدون استراحت

فرض کنید دونده‌ای در حال تمرین برای مسابقات است. هرروز صبح بیدار می‌شود، تا پایان روز و رسیدن شب به تمرین دو استقامت می‌پردازد و می‌خوابد. آیا به نظر شما چنین تمرینی جز آسیب‌دیدگی و خستگی جسمی و روحی ورزشکار چیز دیگری برای او دارد؟ قطعا نه. زمانی‎ که در طول روز کار می‌کنید، کار می‌کنید و کار می‌کنید، هیچ ارزش و احترامی برای شخصیت و روح خود قائل نیستید. بنابراین جای تعجبی ندارد که پس از گذشت مدتی روح شما آسیب ببیند و از کار دور می‌شوید. در این صورت است که تمام پیشرفتی که در طول انجام کار به‌ صورت شبانه‌روزی داشته‌اید، از بین می‌رود و دوباره به نقطه اول خود بر می‌گردید. مطمئنا شعر سعدی درباره پیش‌برد امور را شنیده‌اید که می‌گوید:

رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود.

کار مداوم ، عادت های بد

به جای آن چه باید کرد؟

به جای کار مداوم، طولانی و بی‌وقفه، می‌توانید زمان‌هایی را برای اسراحت بین تایم کاری خود قرار دهید تا جسم و ذهنتات از تمرینات و فعالیت مداوم شما خسته و فرسوده نشود. با این‌کار انگیزه دوباره‌ای برای ادامه راه پیدا می‌کنید. در چنین شرایطی طبیعتا از انجام کاری که مداوم نیست، خسته نمی‌شوید و در هر مرحله انرزی از دست رفته را بازمیابید. این بهترین راه برای رهایی از فرسایش‌های کاری است. شما باید در تایم‌های استراحت خود چای بنوشید، مکالمه کنید و ذهن خود را از فضای کار بیرون آورید. با انجام این کنش‌ها عادت ‌های‌ بد مثل اهمیت ندادن به ذهن و جسم را به‌راحتی ترک خواهید کرد.

6. امتحان نکردن چیزهای جدید

ترس از پشیمان شدن، آسیب دیدن، ناراحت شدن و… باعث می‌شود هرگز از حاشیه امن خود خارج نشوید و همیشه در یک شرایط ثابت و بدون چالش باقی بمانید. این افکار و تصورات که در ذهن اغلب افراد وجود دارد، دست و پای آن‌ها را برای تجربه چیزهای جدید می‌بندد. سفر بدون خانواده، پوشیدن لباس یا استفاده از یک رنگ خاص که تاکنون آن را امتحان نکردید، غذاهای جدید، تفریحات بکر، ژانر جدیدی از فیلم، یک ساز یا زبان نو و… همه‌وهمه از مواردی هستند که می‌توانید تجربه کنید، اما اغلب با ترس شکست، ضایع شدن، مورد تمسخر قرار گرفتن و… خود را از لذت تجارب جدید محروم خواهید کرد.

به جای آن چه باید کرد؟

در صورتی که جزء این دسته از افراد هستید، می‌توانید هر هفته یا هر ماه یکی از ایده‌های جدیدی را که به سرتان می‌زند، امتحان کنید. آیا تماشای فیلم‌های ترسناک را تجربه کرده‌اید؟ فراموش نکنید تا زمانی که دنیای پیرامون و عادات خود را عوض نکرده‌اید، نمی‌توانید خودتان را هم تغییر داده و به آدم بهتری تبدیل شوید. شما می‌توانید از تجربه‌های کوچک شروع کرده و تغییرات بزرگ‌تری را امتحان کنید.

البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که نباید هر ایده‌ای را بپذیرید و به اصطلاح به ساز دیگران برقصید.ئاین شما هستید که تعیین می‌کنید چه کاری را در چه زمانی انجام دهید، اما تجربه‌های جدید را هم مدنظر داشته باشید.

ترس از امتحان چیز های جدید ، عادت های بد

در آخر باید بدانید تعداد این عادات بد در زندگی کم نیستند و ما فقط به چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم. پس بهتر است به شرایط و وضعیت زندگی خود نگاه کنید و عادت های بد و نادرست خود را بشناسید. پس از شناسایی آن‌ها کافی است یک قدم برای برطرف کردن چنین عاداتی بردارید تا همه چیز بهتر شود. پس نترسید و فقط ادامه دهید. همچنین اگر برای عمل به چنین مواردی نگران هستید، ابتدا آن را تصور کنید و هرگز قدرت تجسم در موفقیت را دست کم نگیرید.