این روزها داشتن مهارت‌های سخت یا همان دانش تخصصی برای موفقیت و رشد، به‌تنهایی کافی نیست؛ کسب‌و‌کارها دنبال افرادی هستند که علاوه‌بر دانش تخصصی از مهارت‌ های نرم نیز برخوردار باشند. این دست از مهارت‌ها به‌اندازه مهارت‌های تخصصی‌‌تان، نشانگر نحوه عملکرد شغلی شماست. داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌ های نرم شما را بدون توجه به محل کار و نوع کاری که انجام می‌دهید، به کارمند خوبی تبدیل می‌کند.

با این تفاسیر این روزها شانس استخدام در شرکت‌های مختلف برای افرادی است که علاوه‌بر دانش تخصصی، از مهارت های نرم نیز برخوردار باشند. بر این اساس در این مطلب از بخش موفقیت رنگی با 7 مهارت نرم که به موفقیت شما کمک می‌کند، در کاغذرنگی همراه شما هستیم.

مهارت نرم چیست؟

بگذارید قبل از هر چیز شما را با مفهوم مهارت نرم آشنا کنیم. مهارت نرم مقابل مهارت سخت یا همان دانش فنی قرار دارد. به تعریف ساده مهارت های نرم یا Soft Skills مهارت‌های ذهنی هستند که به نحوه تعامل و ارتباط شما با دیگران مرتبط هستند. از جمله مهارت‌های نرم می‌توان به توانایی کار تیمی، مهارت در رهبری تیم، فن بیان و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

1. مهارت‌ رهبری

شرکت‌ها کارمندانی را می‌خواهند که بتوانند بر سایر کارکنان نظارت کرده و در مواقع لازم آن‌ها را راهنمایی کنند. آن‌ها کارمندانی را می‌خواهند که بتوانند بین افراد بالادست و پایین‌دست ارتباط خوبی برقرار کرده، انگیزه ایجاد کنند، توانایی ارزیابی کارها را داشته باشند، بتوانند کارها را نظم دهند، اختلافات را حل‌و‌فصل کنند و روابط بین افراد را بسازند. بنابراین اولین و یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم، مهارت‌ رهبری است.

پیشنهاد می‌کنیم اگر دوست دارید با مهارت‌های رهبری بیشتر آشنا شوید به مطلب 20 مهارت که شما را به یک رهبر خوب تبدیل می‌کنند سری بزنید.

7 مهارت نرم که برای موفقیت باید آن‌ها را یاد بگیرید

2. کار گروهی

این روزها کسب‌و‌کارها، کارهای خود را تقسیم کرده و بر عهده یک گروه از کارمندان خود می‌گذارند؛ به‌طوری‌که برای هر بخشی از کار، یک دپارتمان یا گروه وجود دارد. به‌طور طبیعی در چنین شرایطی کسب‌و‌کارها نیز دنبال افرادی هستند که به‌خوبی در نقش بازیکن یک تیم عمل کرده و به‌طرز موثری با سایر همکاران خود تعامل کند. بنابراین سعی کنید روحیه کار تیمی را در خود پرورش داده و مهارت‌های لازم را در این زمینه به‌دست آورید. باوجوداین اگر ترجیح می‌دهید به‌تنهایی کار کنید، سعی کنید نشان دهید ارزش همکاری نیروها با یکدیگر، برای تحقق اهداف تیم را درک می‌کنید.

7 مهارت نرم که برای موفقیت باید آن‌ها را یاد بگیرید

3. مهارت‌های ارتباطی

ارتباط موفق شامل پنج مؤلفه است. برای داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب و موثر باید به هر 5 مولفه توجه داشته باشید.

مؤلفه اول؛ ارتباط کلامی

ارتباط کلامی به توانایی شما در صحبت صریح و مختصر اشاره دارد.

مؤلفه دوم؛ ارتباط غیرکلامی

در مقابل، ارتباطات غیر کلامی شامل دید مثبت داشتن به پروژه، زبان بدن و صورت است.

مؤلفه سوم؛ ارتباط شنیداری

ارتباط شنیداری به معنای توانایی گوش دادن و در واقع شنیدن حرف دیگران است.

مؤلفه چهارم؛ ارتباط کتبی

ارتباط کتبی هم به مهارت شما در تهیه پیام‌های متنی، گزارش‌ها و سایر اسناد اشاره دارد.

مؤلفه پنجم؛ ارتباط بصری

و در آخر، ارتباطات بصری شامل توانایی شما برای انتقال اطلاعات با استفاده از تصاویر و سایر وسایل است.

7 مهارت نرم که برای موفقیت باید آن‌ها را یاد بگیرید

4. مهارت حل مساله

افراد زیادی از زیر بار مشکلات شانه خالی می‌کنند. این درحالی‌ است که مشکلات بخشی از کار هستند و درواقع شرکت‌ها نیز کارمندان را برای حل مشکلات استخدام می‌کنند. توانایی استفاده از دانش خود برای حل مشکلات و ارائه راه حل‌های کارآمد نشان از برتری شما داشته و نقش به‌سزایی در موفقیت یا استخدام شما دارد.

7 مهارت نرم که برای موفقیت باید آن‌ها را یاد بگیرید

5. اخلاق کاری

اخلاق کاری کلید موفقیت هر کسب‌‍و‌کاری است. هرقدر هم که دانش فنی و تخصصی داشته باشید، نداشتن اخلاق کاری از موفقیت شما جلوگیری می‌کند. کارفرمایان انتظار دارند که شما مسئولیت‌پذیر بوده، برای کار خود ارزش قائل باشید، به‌موقع به محل کار خود آمده و از آن‌جا خارج شوید و خلاصه این‌که کارهایی را که قرار است در پس آن‌ها دستمزد دریافت کنید، به‌درستی انجام دهید.

7 مهارت نرم که برای موفقیت باید آن‌ها را یاد بگیرید

6. انعطاف پذیری

در قرن بیست‌و‌یکم، شرکت‌ها برای جانماندن از رقبای خود باید با سرعت نور تغییر کنند. این درحالی است که اوضاع اقتصادی در بعضی مواقع به شکلی تغییر می‌کند که شرکت‌ها قادر به گرفتن نیروی جدید نیستند و ممکن است حتی بخواهند برخی از کارمندان خود را نیز تعلیق کند. در چنین شرایطی آن‌ها می‌خواهند با کمترین کارمند، بیشترین بازدهی را داشته باشند.

به‌عبارتی آن‌ها کارمندانی می‌خواهند که انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در شرایط مختلف واکنش‌های مناسب از خود نشان دهند. به‌عنوان‌مثال بتوانند ساعات بیشتری کار کرده یا چند کار را هم‌زمان باهم پیش ببرند.

7 مهارت نرم که برای موفقیت باید آن‌ها را یاد بگیرید

7. مهارت‌های ارتباط بین فردی

آخرین مهارتی که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم، مهارت‌های ارتباط بین فردی یا مهارت‌های ارتباط با دیگران است. مهارت‌های بین فردی شامل توانایی ایجاد و حفظ روابط با سایر افراد شرکت است. شما باید یاد بگیرید چطور با دیگر افراد گروه یا مجموعه خود ارتباط برقرار کنید و به آن‌ها گوش فرا دهید. تنها در این حالت است که می‌توانید با سرپرستان، همکاران و مشتریان خود به‌طور موثرتری کار کنید.

7 مهارت نرم که برای موفقیت باید آن‌ها را یاد بگیرید

اگر تا‌به‌امروز با مهارت‌های نرم آشنایی نداشته یا به‌سادگی از کنار آن‌ها عبور کرده‌اید، بهتر است از امروز شروع به یادگیری و پرورش آن‌ها کنید. برای شروع نیز روال کار بسیار ساده است؛ ابتدا متوجه شوید کدام یک از مهارت‌های نرم را دارید و کدام یک در شما کم‌رنگ است یا اصلا وجود ندارد.

در مرحله بعد به فکر یادگیری مهارت‌هایی که درون شما وجود ندارد بوده و همزمان به توسعه و گسترش مواردی که در خود می‌ببینید، بپردازید. به همین سادگی!

به عنوان نکته پایانی به یاد داشته باشید، مهارت های نرم با الگوبرداری از سایر همکاران و خواندن مطلب‌های مختلف در این‌باره به‌سادگی امکان‌پذیر است. بنابراین برای یادگیری این دست از مهارت‌ها لزوما نیازی به شرکت در کلاس‌های مختلف نخواهید داشت؛ فقط آن‌چه مهم است یادگیری مداوم، تمرین و تکرار برای تبدیل آموخته‌ها به عادت‌های روزانه است.

اگر تجربه‌ای درباره یادگیری مهارت‌های نرم دارید، آن را با ما درمیان بگذارید.