آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که چرا بعضی از گروه‌ها و شرکت‌ها در کار تیمی به موفقیت‌های چشم‌گیری دست پیدا می‌کنند؟ چرا بعضی از سازمان‌ها و موسسه‌ها در کارتیمی موفق‌تر هستند؟ کار تیمی ساده و در عین حال دشوار است و موفقیت یک تیم خاص نیز با فرهنگ سازمان آنها ارتباط غیر قابل انکاری دارد.

برخی سازمان‌ها از فرهنگ‌ کار گروهی پشتیبانی می‌کنند و نتیجه آن را در کوتاه و بلند مدت می‌بینند. یادتان باشد موفقیت سازمان‌ها با روابط، تعامل و اجرای وظایف درست آن‌ها ارتباط مستقیم دارد. البته نکات مثبت کارتیمی در همین چند نکته تمام نمی‌شود، از همین رو ما در کاغذ رنگی 10 نکته مهم برای کار تیمی بهتر را برای شما معرفی کرده‌ایم. با ما در این مطلب همراه باشید.

کار تیمی چیست؟

کار تیمی به این معنی نیست که چند نفر کنار هم مشغول انجام کاری باشند یا هر کس فقط وظیفه خود را انجام دهد. سازمان‌های موفق در کارهای تیمی بیشتر در مورد تجربیات، مهارت‌ها، راهکارهای موثر بهبود زندگی، توسعه توانایی در کار و… با هم صحبت می‌کنند و در تمام جهات با یکدیگر هم سو هستند. در کارهای تیمی موفق اعضای گروه درست مثل یک خانواده عمل می‌کنند و در تمام مشکلات و موفقیت‌ها با هم و کنار هم هستند.

کار تیمی یعنی زمانی که فردی از اعضای تیم، دچار مشکل شده و نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد، سایر اعضای تیم برای کمک به او آماده باشند. در کار تیمی حال افراد، شرایط روحی و جسمی، وضعیت زندگی و توانایی‌هایشان برای هم مهم است. در تیم همه افراد سعی می‌کنند دست‌دردست هم برای رشد و دستیابی به اهداف پیش بروند.

اما برای ساختن یک تیم و پیشبرد کار تیمی باید نکات کلیدی مختلفی را رعایت کنید. در ادامه اصلی‌ترین نکات را با شما در میان می‌گذاریم.

کار تیمی چیست؟

1. تعیین وظایف مشخص برای کار تیمی بهتر

وقتی وظایف تیم را مشخص می‌کنید، تیم می‌تواند اهداف سازمان را بهتر درک کرده و در مسیر موفقیت سازمان متعهدتر و بهتر کار کند. این هدف مشخص و روشن برای تیم موثر و ضروری است. اعضای تیم باید یک مأموریت کلی داشته باشند که مورد توافق همه افراد باشد. چون تا زمانی که افراد با ماموریت تیم موافق نباشند، برای دستیابی به آن همراه تیم نمی‌شوند.

از طرفی این مهم است که سازمان بتواند تمام خواسته‌های تیم را بشناسد و نیازمندی‌هایشان را فراهم کند تا نتیجه بهتری را به دست آورد. تنها در این صورت است که تیم و سازمان هم‌راستا خواهند شد.

تقسیم وظایف در کار تیمی

2. افزایش حس صمیمیت و اعتماد

داشتن یک تیم واقعی محیطی ایجاد می‌کند که در آن اعضای تیم با خیال راحت به هم اعتماد کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. صمیمیت و احساس مثبتی که بین افراد وجود دارد، باعث می‌شود بتوانند نظرات خود را به راحتی بیان کنند و با هم به گفت‌وگو بپردازند. در نتیجه احتمال اینکه بتوانند راهکارهای صحیحی برای دغدغه‌های خود پیدا کنند، بسیار بیشتر می‌شود. بنابراین این که بتوانید احساس مثبتی بین اعضای تیم ایجاد کنید، خیلی مهم است.

آن‌ها می‌توانند در چنین محیطی هم مشکلات خود را و هم مشکلات سازمان را برطرف کنند. بی‌شک چنین محیطی به موفقیت سازمان کمک زیادی خواهد کرد.

محیط کار

3. برقراری ارتباط محترمانه

در یک تیم کاردرست و حرفه‌ای، ارتباطات باز، صادقانه و محترمانه است. همه اعضای تیم باید بتوانند در بیان افکار، عقاید و بیان راهکارهای خود برای مشکلات احساس راحتی کنند و حتی این حس را به اعضای گروه هم منتقل کنند. این یعنی هرگز هیچ فردی نباید هم‌تیمی خود را تمسخر کرده یا به او توهین و اهانت کند.

در کارتیمی اعضای تیم هم دیگر را درک می‌کنند و به جای ارتباط پر تنش و ناسالم، سعی دارند همدیگر را از گرفتار شدن در مشکلات نجات دهند. این کار حس خوب بین اعضای تیم را تقویت می‌کند، چرا که در این حالت می‌توانند روی همراهی و کمک دیگران حساب کنند.

برقراری رابطه محترمانه

4. ایجاد یک تعهد گروهی

وقتی صحبت از کار تیمی باشد، در یک تیم واقعی، اعضای تیم احساس تعلق شدیدی به گروه دارند. آن‌ها تعهد عمیقی به تصمیمات و اقدامات گروه پیدا می‌کنند که باعث می‌شود بازدهی دوچندانی پیدا کنند. این احساس تعلق زمانی تقویت می شود که هریک از اعضای تیم وقت بگذارد تا مشکلات موجود در تیم را حل کنند.

همه این موارد باعث می‌شود ارتباط دوستی و هم‌بستگی بین اعضای گروه بیش از پیش شود. این موضوع همچنین به حل مشکلات و از میان برداشتن سختی‌ها کمک زیادی می‌کند.

کار تیمی

5. تشویق اعضا برای رشد تیم

اعضای تیم به عنوان افرادی منحصربه‌فرد با تجربه‌ها، دیدگاه‌ها و دانش مختلف در تیم فعالیت می‌کنند. بالاخره کنار همه اهدافی که در تیم تعریف می‌شود، هدف نهایی از تشکیل تیم بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و تفکرات مختلف است. در حقیقت هرچه تیم بیشتر بتواند دیدگاه‌های واگرایی ارائه دهد تا سازمان بتواند مشکلات را بهتر ببیند، تیم هم بهتر و هم زودتر می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند. اما چطور می‌توان از این تفکرات و دیدگاه‌های مختلف استفاده کرد؟

بهترین راهکار این است که وقتی یکی از افراد تیم نظرات و عقاید مختلفی مطرح می‌کند، دیگران با روی گشاده از آن استقبال کنند. تشویق افراد تیم بابت دستیابی به موفقیت و استقبال از آن‌ها زمانی که ایده متفاوتی مطرح می‌کنند، همه‌وهمه باعث رشد هرچه بیشتر تیم و توانمندی‌های گروه می‌شود.

تشویق تیم

6. افزایش خلاقیت و نوآوری در کار تیمی

خلاقیت و نوآوری یکی از دست آوردهای کار تیمی صحیح است. این اعضای تیم هستند که با مسیر فکری درست، می‌توانند در هر شرایطی برای بهبود کارها ایده‌های کارآمد مختلفی ارائه دهند که به اندازه کافی خلاقانه و نوآورانه باشد.

در کار تیمی هر عضو برای حل مساله، بهبود روند کارها، رسیدن به یک هدف یا خلق چیز جدید و هیجان‌انگیز در تلاش است. در این مسیر باید اعضای گروه هر نظری را با هم درمیان بگذارند، حتی ساده‌ترین آن‌ها را، تا نتیجه بهتری بگیرند. چراکه ممکن است یک ایده خام توسط یک فرد الهام‌بخش ایده کامل و پخته دیگری برای سایر اعضای تیم باشد.

نوآوری در کار تیمی

7. ارتباط بیشتر، موفقیت بهتر

در یک تیم حرفه‌ای افراد قادر هستند خود را به طور مرتب بررسی کنند تا فرایندها، عملکردها و تعامل اعضا را بهبود بخشند. افراد تیم به طور آشکار و با صراحت کلام درباره چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شوند و مواردی که ممکن است مانع پیشرفت در زمینه‌های مختلف شود، گفتگو می‌کنند. یکی از مواردی که باعث بهبود کار تیمی می‌شود، برگزاری جلسات مختلف برای شناسایی مشکلات و چالش‌های پیش روی تیم است.

این جلسات اگر بدون پرده و غرض‌ورزی باشند، می‌توانند به روند رشد و پیشرفت تیم در انجام مأموریت‌ها و رسیدن به اهداف کمک کرده و بازدهی تلاش جمع را افزایش دهند.

ار تباط و موفقیت

8. حل مشکلات در کار تیمی

رفتار، ویژگی‌های شخصیتی و دیدگاه‌های هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. این موضوع باعث می‌شود افراد درباره موضوعات مختلف نظرات متفاوتی داشته باشند. گاهی اوقات تفاوت‌ها به جای آن که باعث ارائه ایده‌های مختلف شود، موجب بروز اختلاف نظر خواهد شد.

در چنین شرایطی خیلی مهم است که رهبر تیم بتواند با یک رفتار صحیح تعارض و اختلافات بین تیمی را حل‌وفصل کند تا اعضای تیم با هم به مشکلی برنخورند. فراهم کردن یک فضا و بستر مناسب برای بحث و گفتگو، تصمیم‌گیری و قضاوت صحیح بین طرفین، گوش کردن بدون موضع‌گیری به صحبت افراد، بررسی وضعیت فعلی و… همه‌وهمه از جمله کارهایی هستند که یک رهبر باتجربه برای حل تعارضات تیم انجام می‌دهد.

کار تیمی

9. تمرین رهبری در کار تیمی

رهبری مشارکتی در هدایت جلسات، تعیین تکالیف، ثبت تصمیمات و تعهدات، ارزیابی پیشرفت و عملکرد، پاسخگویی به اعضای تیم و ایجاد جهت برای تیم تمرین می‌شود. اگر در جایگاه رهبر تیم هستید، باید بتوانید همه افراد تیم را فعالیت کنید تا به اهداف موردنظر تیم برسید. برای این منظور لازم است جایگاه و وظایف هریک از افراد تیم را به او گوشزد و برایش شفاف کنید.

این به آن معناست که هر عضو در تیم باید به طور فعال در هدایت تیم به سمت دستیابی به نتایج و اهداف مشارکت داشته باشد، اما میزان مشارکت افراد را شما رهبران تعیین می‌کنید.

رهبری گروه

10. تلاش برای تصمیم‌گیری باکیفیت‌

اعضای تیم تنها به یک شرط می‌توانند تصمیمات باکیفیتی بگیرند، آن هم زمانی است که همه آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند. لازمه این که افراد بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشند، این است که در گام اول در جریان امور مختلف قرار بگیرند.

بنابراین همه اعضای تیم باید تا حد مجاز در جریان مشکلات، اهداف، چالش‌ها، دستاوردها و… مختلف تیم قرار داشته باشند تا در موقعیت‌های بحرانی و ضروری بتوانند برای تصمیم‌گیری‌ها همراه تیم باشند. این کار باعث می‌شود مشکلات پیش روی تیم از زوایای مختلفی دیده و بررسی شود.

پس از آن که همه افراد دیدگاه خود را درباره مشکلات مطرح کردند، می‌توانند برای بهبود وضعیت و حل مشکلات راهکارها و ایده‌های خاص خودشان را مطرح کنند تا با جمع‌بندی آن‌ها به نتیجه یکتا و راهکار واحدی رسید.

کار تیمی

کلام آخر

اگر تیمی بتواند این 10 فاکتور را به دست آورد، بی‌شک می‌تواند در بحرانی‌ترین موارد هم عملکرد صحیحی داشته باشد. امروزه سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند به موفقیت برسند، باید تک‌تک تیم‌های خود را تقویت کند تا به نتایج درخشانی برسد.

در آخر اگر دوست دارید جلسات کاری موفق‌تری را تجربه کنید، باید به این سوال که چطور جلسات پربازدهی را داشته باشیم، بپردازید. همچنین در صورتی که به عنوان عضوی از یک تیم، تجربه خوب یا بدی درباره حضور در تیم دارید، می‌توانید نظرات خود را با سایر کاربران کاغذ رنگی در میان بگذارید.